امروز:10 فروردین 1403

AUX چیست ؟ و چه می کند؟

 عبارت AUX مخفف کلمه AUXiliary هست .تلفظ صحیحش ، بیان کردن ۳ حرف به صورت جداگونه است . یعنی ” اِی یو اکس ” . کابل AUX یه کابل یک به یک صدا هست که در دوطرف خودش فیش ۳.۵ میلی متری صدا داره . آریامونز در ادامه شما را بیشتر با این کابل پرکاربرد آشنا می کند.

images

از کابل AUX برای پخش صدای تلویزیون از سینما خانگی و یا اتصال صوتی بین گوشی موبایل ، تبلت یا لپ تاپ به رادیوپخش ماشین استفاده میشه . یعنی اگه آهنگ مورد علاقتون داخل گوشی باشه و رادیو پخش ماشین تون ورودی AUX داشته باشه به سادگی توسط کابل AUX می تونید اون آهنگ رو از باند ماشین گوش کنید .کابل AUX در حالت نرمال ۱ متر یا ۱.۵ متر طول دارد.

صدا در دنیای دیجیتال می تونه تک کانال ( مونو ) باشه یعنی فقط یه محدوده خاصی از فرکانس ها رو پخش کنه اگه دو کاناله باشه بهش می گن استریو و می تونه محدوده و جزئیات بیشتری رو پخش کنه . کانال چپ و کانال راست .کابل AUX دو تا کانال صوتی رو منتقل می کنه هم کانال چپ و هم کانال راست .

aux-cable-wiring1aux-cable-wiring2

 

 

نحوه ساخت کابل AUX توسط سیم هدفون معیوب

اگر دو تا سیم هدفون معیوب دارید می تونید توی 5 دقیقه یه کابل AUX برای خودتان بسازید. داخل سیم هدفون یا کابل AUX سه تا رشته سیم هست که یکیش کانال راست صدا ، یکی کانال چپ و یکی هم مشترک هست. حالا ما اگه دو تا سیم هدفون داشته باشیم یعنی ۲ تا فیش ۳.۵ میلی متری داریم . فقط کافیه این سیم ها رو از وسط ببریم و به هم دیگه وصل کنیم .

دو تا سیم هدفون از وسط بریده شدن و سیم ها رو نظیر به نظیر به هم وصل می کنیم . معمولا سیم های هدفون رنگ های استانداردی دارند .

headphone-cable
💥✈️ ارزانترین نرخ تور قشم رو از لحظه آخر بخواهید ✈️ 💥
🔷 نگران زمان نباش، تا لحظه آخر وقت داری، در لحظه سفر کن 🔷

شما روکش سیم رو با هویه یا سیم چین جدا کنید و به هم دیگه اتصال بدید ( سیم های قرمز را به هم، سیم های  آبی را به هم و سیم های خاکستری که نقش اتصال به زمین را دارند به هم وصل کنید.) و لحیم کنید .

Headphone-cable-connections

بعد از لحیم کاری با نوارچسب عایق کاری کنید .

ISOLATE-headphone-cable

حالا یه کابل AUX ساختید که از لحاض ساختاری هیچ فرقی با کابلی که می خرید نداره.

use-aux-cable

این راهکار واسه مواقعی هست که به کابل AUX دسترسی ندارید و شرایط خاصی واستون پیش اومده . از دو تا سیم هدفونی که شاید از نظر شما بلا استفاده باشن میشه واسه ساختن کابل AUX استفاده کرد .