امروز:9 فروردین 1403

از چه صفحه نمایشی در شب استفاده کنیم؟!

همان طور که می دانید  از آن گروه کاربرانی هستید که به دلیل مشغله و داشتن چندین شغل و وظیفه مجبور هستید که در تاریکی شب و هنگام خواب نیز از صفحه نمایش استفاده نور آبی صفحه نمایش ها در هنگام شب باعث ایجاد اختلال در خواب می شود. حال اگر شما از آن دست افرادی هستید که به قدری به گوشی یا تبلتتان اعتیاد دارید که هنگام خواب هم نمی توانید از آن جدا شوید یاکنید، آریامونز در این مطلب برای شما راهکارهایی ارائه کرده است که امیدوار است کمی از آسیب هایی که نور آبی صفحه نمایش ایجاد می کند را کاهش دهد.

images

مقدار نوری که با طول موج کوتاه به شبکیه چشم می‌رسد، مهم است. دستگاهی که نور آبی بیشتری از خود خارج می‌کند، تاثیر بیشتری در توقیف‌نمودن ملاتونین خواهد داشت. یک آیپد قطعا بیشتر از یک آیفون ملاتونین را تحت تاثیر قرار خواهد داد چرا که بزرگ‌تر است و نور بیشتری از خود خارج می‌کند.

در واقع ملاتونین هورمونی است که درغده صنوبری (پینه‌آل)، غده کوچکی در مغز، تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. بدن انسان دارای ساعت درونی خاص خودش است که به تنظیم چرخه طبیعی ساعات خواب و بیداری (ریتم سیرکادین) کمک می‌کند و این کنترل تا حدی به تولید ملاتونین بستگی دارد. تولید ملاتونین به طور طبیعی در بدن تا حدی به میزان نور و روشنایی بستگی دارد. تولید ملاتونین، در روزهای کوتاه فصل زمستان ممکن است زودتر، یا در اغلب موارد دیرتر شروع شود. این تغییر در روند ترشح ملاتونین ممکن است در ایجاد علائم “بیماری خلقی فصلی” (SAD) یا افسردگی زمستانی نقش داشته باشد. میزان طبیعی ملاتونین با افزایش سن به تدریج کاهش پیدا می‌کند. در برخی از سالمندان ممکن است تولید ملاتونین به حد ناچیزی برسد، یا کامل قطع شود.

images1

مقدار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. ملاتونین همچنین به صورت مکمل غذایی نیز در بازار وجود دارد.نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که ترشح کم ِ هورمون ملاتونین، هورمونی که چرخه ی خواب را تنظیم می کند؛ ریسک ابتلا به بیماری دیابت در زنان را بیش از دو برابر افزایش می دهد.

با این تفاسیر اگر همچنان راغب به استفاده از صفحه نمایش در شب هستید دکتر Mariana Figueiro، مدیر برنامه در مرکز تحقیقاتی لایتینگ در موسسه پلی‌تکنیک رنسلیر در مصاحبه ای استفاده از  صفحه‌نمایش‌های کوچک را به دلیل اینکه نور کمتری از خود ساطع می کنند را پیشنهاد داده است. در واقع بهترین گزینه همان گوشی های تلفن همراه است.

index