امروز:4 اردیبهشت 1403

8 ویژگی جدید در اندورید 5.1

اندروید 5.1 برای نکسوس 6 و نکسوس 9 و به تازگی برای نکسوس 5 منتشر شد و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک برای سایر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ارائه می‌شود. اما در این مطلب مروری داریم بر ویژگی‌ها و امکانات جدید این نسخه از پلتفرم اندروید.

 

۱. دیواس پروتکشن (Device Protection)

دیواس پروتکشن برای مواردی است که گوشی شما گم می‌شود یا دزدیده شده است، این ویژگی نقش یک ضد سرقت را در گوشی شما ایفا می‌کند که پیش از این در مورد آن صحبت کردیم. هر کدام از دستگاه‌های خانواده نکسوس که به این نسخه بروزرسانی شوند، می‌توانند از آن استفاده کنند و نیازی به سخت‌افزار جدید وجود ندارد.

شیوه کار به این شکل است که: زمانی که دستگاه گم یا دزدیده شود، Device Protection باعث می‌شود دستگاه همچنان قفل باقی بماند تا اینکه خودتان با اکانت گوگل وارد شوید. حتی اگر گوشی فکتوری ریست شود، باز هم امکان باز کردن قفل دستگاه وجود ندارد. برای فعال کردن این ویژگی باید یک قفل صفحه مانند پین یا پترن و همچنین یک حساب کاربری در گوگل داشته باشید.

 

android-5-1-01

 

 

 

۲. وای‌فای باهوش‌تر

اندروید 5.1 شبکه‌های وای‌فای و کیفیت آن‎ها را به خاطر می‌سپارد. اندروید 5.1 مکان‌هایی که در  آنجا اینترنت وجود ندارد یا سرعت آن پایین است را در حافظه خود نگه می‌دارد تا در آینده به صورت خودکار به آن‌ها متصل نشود. این هوش بیشتر وای‌فای در زمان استفاده از اینترنت هتل‌ها و رستوران‌هایی که سرعت پایینی دارند، کاربردی است.

 

 

android-5-1-09

 

 

۳. بهینه شدن حالت Priority

Priority Mode بار اول در اندروید ۵ ظاهر شد و تمام هشدار‌ها و نوتیفیکیشن‌های مورد نظر کاربر را به حالت سکوت می‌برد.

حال در اندروید 5.1 علاوه بر اینکه Priority Mode می‌تواند دستگاه را به صورت دائمی و برای مدتی مشخص به حالت سکوت ببرد، می‌توان حالت سکوت را تا هشدار آلارم بعدی خود فعال نگاه داشت. این ویژگی‌ برای خواب شب بسیار کاربردی است. برای مثال شب دستگاه را بر روی حالت سکوت می‌گذارید و صبح با پخش شدن صدای آلارم، دستگاه نیز از حالت سکوت خارج می‌شود.

 

 

android-5-1-20

 

 

۴. تغییر صدا

در اندروید ۵ فشار دکمه تنظیم صدا زمانی که گوشی در حال پخش موسیقی است باعث می‌شود مقدار صدای موسیقی در حال پخش را افزایش یا کاهش داد. اما برای تنظیم صدای نوتیفیکیشن‌ها باید به بخش تنظیمات رفت و در بخش Sound & notifications اینکار را انجام داد. اما در اندروید 5.1، پس از فشار دکمه‌های تنظیم صدا، می‌توان به راحتی با تپ بر روی آیکون زنگ کنار (همچون شکل بالا) مقدار صدای نوتیفیکیشن‌ها را نیز از همینجا تغییر داد.

 

 

android-5-1-07

 

 

همچنین در اندورید 5 برای تغییر صدای آلارم لازم باز هم نیاز است به بخش Sound & notification رفته و صدای آلارم را تنظیم کرد. در حالی که در اندروید 5.1، در اپلیکیشن ساعت دستگاه امکان تنظیم میزان بلندی صدا برای افزایش یا کاهش میزان صدای آلارم وجود دارد.

 

android-5-1-03

 

 

۵. راهی آسان‌تر برای اتصال به وای‌فای و بلوتوث

در منوی تنظیمات سریع اندروید 5.1  بهبودی جزئی انجام شده است که اتصال به وای‌فای و بلوتوث‌ها را راحت می‌کند و زمانی که بر روی آیکون بلوتوث یا وای‌فای در این منو کلیک کنید، پیکانی مشاهده می‌شود که کلیک بر روی آن صفحه‌ای را باز می‌کند که در آن می‌توان راحت‌تر به وای‌فای‌ها و بلوتوث‌های اطرف متصل شد.

 

 

android-5-1-04

 

۶. آیکون‌های جدید

با فشار دکمه‌های تنظیم صدا، صفحه‌ای در بالای نمایشگر ظاهر می‌شود که اکنون علاوه بر نام حالت‌های مختلف، آیکون‌های جدیدی نیز حضور دارند.

 

 

android-5-1-21

 

 

۷. پشتیبانی از دو سیم‌کارت به صورت پیش‎فرض

در نوار وضعیت اندروید 5.1 آیکون جدیدی اضافه شده که وظیفه اطلاع رسانی نبود سیم کارت در گوشی را بر عهده دارد،همچنین اندروید 5.1 به‌طور پیش‌فرض از دوسیم‌کارته بودن گوشی شما پشتیبانی می‌کند و می‌توانید به شماره‌گیر هر سیم‌کارت یک رنگ اختصاص دهید تا راحت‌تر تماس‌هایتان را مدیریت کنید.

 

 

android-5-1-05

 

 

۸. انیمیشن‌های بیشتر

انیمیشن‌های تازه‌ای به اپلیکیشن ساعت و تنظیمات سریع اندروید 5.1 اضافه شده‎‌اند.

 

 

android-5-1-25
برای آپدیت دستگاه نکسوسی، هم‌اکنون به بخش تنظیمات بروید، بر روی About Phone کلیک کنید و فایل آپدیت را دانلود و نصب کنید.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.