امروز:30 فروردین 1403

23.5 گیگابایت میزان حافظه در دسترس نسخه 32 گیگابایتی گلکسی S6 می‌باشد

در مورد حافظه یک گوشی و میزان حافظه در دسترس کاربر یک قانون ثابت وجود دارد و آن اینکه حافظه در دسترس از حافظه اسمی کمتر است به این دلیل که بخشی از حافظه به سیستم‌عامل و دیگر فایل‌ها و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اختصاص داده می‌شود. بر همین اساس گفته شده است نسخه ۳۲ گیگابایتی گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۶ اج کمتر از ۲۳.۵ گیگابایت فضای خالی دارند.

رفع ایراد طراحی تکراری و ناامید کننده در نسل 6ام گلکسی‌ها توسط سامسونگ پیشرفت فوق‌العاده‌ای بود اما این نسل مشکلاتی را نیز به همراه دارند، مشکلاتی نظیر ضدآب نبودن این نسل، باتری غیرقابل تعویض و عدم پشتیبانی از حافظه جانبی microSD که می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. البته سامسونگ این اقدامات را از روی آگاهی کامل انجام داده است و دلایل خود را نیز دارد. مثلا در مورد درگاه microSD و حذف کارت حافظه  می‌گوید در پرچم‌داران اخیر خود از حافظه‌های فوق‌سریع UFS 2.0 استفاده کرده و نمی‌خواهد عملکرد گوشی با حافظه جانبی کند نشود. اپل هم چنین عقیده‌ای دارد و می‌گوید کارت‌های حافظه حتی کارت‌های کلاس ۱۰ و بالاتر در برابر حافظه‌های داخلی NAND سرعت بسیار پایین‌تری دارند و اگر اپلیکیشن‌ها یا اطلاعات مربوط به آن‌ها در حافظه داخلی ذخیره شوند کارایی گوشی بسیار کاهش خواهد یافت.

همان‌طور که در تصویر مشخص شده است در نسل 6ام گلکسی، فایل‌های سیستمی حدود ۸.۵ گیگابایت از فضا را اشغال کرده‌اند و تنها ۲۳.۴۸ گیگابایت فضا در اختیار کاربر قرار دارد، البته این بررسی بعد از ورود اکانت گوگل و آپدیت کردن اپلیکیشن‌های پیش‌فرض انجام شده است. به‌هرحال اشغال حدود ۸.۵ گیگابایت برای فایل‌های سیستمی نامعقول است و بهتر بود سامسونگ بعضی از اپلیکیشن‌ها را به صورت پیش‌فرض بر روی گوشی نصب نکرده و میان‌بری برای دانلود اختیاری آن‌ها قرار می‌داد. گفتنی است نسخه ۶۴ گیگابایتی حدود ۵۵ گیگابایت و نسخه ۱۲۸ گیگابایتی هم حدود ۱۱۹ گیگابایت فضای خالی در اختیار خواهند داشت.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.