امروز:6 اردیبهشت 1403

آیا نیاز است برای اولین بار باتری نوت بوک را شارژ کنیم؟

آیا برای بار اول باید باطری نوت بوک را 8 ساعت شارژ کرد ؟ این سوالی است که تمام افرادی کهنوت بوک خریداری می کنند از واحد فروش یا فروشنده سوال می کنند . بله تقریبا 5 سال پیش که باطری نوت بوکها از نیکل-کادمیوم ساخته می شد باید باتری در همان ابتدا برای مدت 8 تا 12 ساعت بسته به Cell باتری شارژ می شد  و اگر اینکار انجام نمی گرفت احتمال خراب شدن باطری افزایش پیدا می کرد . از مشخصه های نیکل-کادمیوم می توان به عبارت اختصاری آن که با عنوان Ni-Cd بر روی باطری درج شده است اشاره کرد (( باتری نیکل کادمیوم (Nickel Cadmium): در سال 1899 توسط یک مخترع سوئدی به نام Waldemar Jungner ابداع گردید. تمایل چندانی به استفاده از این باتریها در صنایع تا اوایل دهه 1960 وجود نداشت ولی پس از آن و با افزایش چشمگیر مصارف الکتریکی بویژه در آمریکا و ژاپن طرفدار پیدا کرد )) از ویژگیهای دیگر Nickel Cadmium می توان به این موارد اشاره کرد :  طول عمر بسیار زیاد ( دارای بیش از 1000 چرخه شارژ و دشارژ ) ، مقاومت بسیار زیاد در برابر تاثیرات الکتریکی و مکانیکی مخرب، مقدار دشارژ خودبخودی بسیار پایین ، مقدار مقاومت داخلی بسیار پایین .

با توجه به توضیحات بالا با من همراه باشید تا پاسخ سوال “آیا برای بار اول باید باطری نوت بوک را 8 ساعت شارژ کرد ؟” را بدهم .

باطریهای نیکل کادمیوم منسوخ شده  و جایگزین آنها لیتیوم پلیمری شده است . از ویژگیهای لیتیوم پلیمری می توان به عدم شارژ اولیه اشاره کرد و عمر متوسط آن در زمان دشارژ بیشتر از دو نسل قبلی خود می باشد ولی معایبی نیز این باطری دارد . معمولا شرکت های گارانتی کننده نوت بوک یک برگه راهنمای استفاده از باطری را داخل کارتن نوت بوک قرار میدهند که یکسری نکات مهم در آن نوشته شده است .

به هیچ وجه نباید اجازه دهید باطری های جدید به صفر درصد برسند و از دوباره آن را شارژ کند زیرا اینکار باعث سوختن یکسری از سلولهای باطری می شود . معمولا باطریهای جدید وقتی به 10 درصد میرسند پیغامی نمایش داده می شود که باید آن را شارژ کنید . حتما اگر می خواهید برای طولانی مدت از نوت بوکتان استفاده نکنید باطری را برای 20 درصد شارژ کرده و سپس آن را خاموش کنید .  رسیدن شارژ به صفر و دشارژ مجدد باعث کوتاه شدن عمر باری می شود .

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.