امروز:1 اردیبهشت 1403

بررسی تخصصی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) ؛مشخصات، دوربین، طراحی

زمانی که کمپانی سونی ،سری اکسپریا زد4 را روانه بازار کرد بسیاری از دارندگان این گوشی را نگران کرده بود. زیرا که این پرچمدار نسبت به نسل قبلی خود ویژگی های متفاوتی نداشت و تغییرات اندکی بر روی این محصول صورت گرفته بود. البته این نکته را برای آن دسته از کسانی که با این نام آشنایی ندارند نیز متذکر می شویم که این محصول فقط در بازار های ژاپن با این نام شناخته می شود و در سایر بازار ها با نام اکسپریا زد 3 پلاس شناخته می شود. در این متن قصد داریم آن را مورد بررسی های تخصصی قرار دهیم.

به طور خلاصه این گوشی دارای پردازنده ی اسنپدراگون 810 می باشد که با مشکلاتی بحث برانگیز مواجه شده بود و مورد انتقاد بسیاری از کاربران و منتقدان قرار گرفته بود اما کمپانی سونی اعلام کرد که این گوشی پرچمدار امسال نخواهد بود و فقط ورژن توسعه یافته نسل قبلی خود یعنی اکسپریا زد3 می باشد. با آریامونز همراه باشید.

 

طراحی

در طراحی این گوشی، تغییرات ناچیزی نسبت به Xperia Z3 کرده بود و شباهت ظاهری آن حفظ شده است اما این تغییرات را موشکافی خواهیم کرد و برایتان بازگو می کنیم؛ ضخامت +Xperia Z3 حدود 0.4 میلیمتر کمتر شده است و از نسخه ی قبلی نازک تر ساحته شده است. اما دور بدنه دارای ضخامت قبلی بوده و لبه هایی را ایجاد کرده است و احساس لبه ی این گوشی برای کاربران آزار دهنده می باشد.

sony-xperia-z3-plus-2

از نظر وزن نیز این گوشی نسبت به Xperia Z3 سبک تر شده و حدود 144 گرم می باشد. از نکات دیگری که می توان برای این محصول ذکر کرد، شباهت کامل قسمت جلویی +Xperia Z3 به نسل قبلی اش می باشد. در رنگ بندی نیز تنوع لازم انجام شده است.

مقایسه ویژگی های +Xperia Z3 با Xperia Z3

+Xperia Z3Xperia Z3
سیستم عاملAndroid 5Android 4.4 (upgraded to Android 5)
سایز146 x 72 x 6.9 mm;146 x 72 x 7.3 mm;
وزن 144 گرم152 گرم
نمایشگر5.2-inch Triluminos Display for Mobile at 1920×1080 pixels5.2 inches, Triluminos display 1,920 x 1,080 pixels, 424ppi
4G LTEبلهبله
NFCبلهبله
دوربین اصلی20.7 MP, 5248 х 3936 pixels, autofocus, LED flash20.7 MP, 5248 х 3936 pixels, autofocus, LED flash
دوربین سلفی5.1-megapixel, backside illuminated Exmor R for mobile, HDR2.2 MP, 1080p
پردازندهQualcomm Snapdragon 810, 2.0GHz / 1.5GHz Octa-coreQualcomm MSM8974AC Snapdragon 801, Quad-core 2.5 GHz Krait 400
پردازنده گرافیکیAdreno 430Adreno 330
رم32GB16GB, 32GB
micro  SD    Up to 128GBUp to 128GB
باتری2,930mAh battery3,100mAh
رنگ بندیسفید، مشکی، مسی، سبز کمرنگسفید، مشکی، مسی، نقره‌ای سبز، بنفش

در کل با اینکه بدنه ی این گوشی دارای تغییرات جزیی بوده اما قاب جلویی کمی تغییراتی کرده است و اسپیکر ها به گونه ای دیگر طراحی شده اند و نوار های اسپیکر بلندتر شده اند و به خلوت شدن این قسمت کمک شایانی کرده است. در سمت چپ نیز دوربین سلفی به همراه سنسور ها تعبیه شده اند.

P1130842

جنس دور قاب +Xperia Z3 نیز مانند سابق بوده اما شفافیتی دو چندان دارد و همچنین کلید های تنظیم صدا و خاموش/روشن آن در اندازه های کوچکتر طراحی شده اند. قسمت درگاه سیم کارت نیز به طور کلی صرف نظر شده است در این گوشی روی لبه سمت چپ درگاه microSD و microUSB وجود داشتند که با یک درپوش ضدآب پوشانده شده بودند. این بخش در اکسپریا زد 3 پلاس هم وجود دارد با این تفاوت که به جای درگاه microUSB پورت سیم‌کارت‌ها به صورت روی هم قرار گرفته‌اند و برای شارژ کردن دستگاه باید کابل را به درگاه microUSB که بر روی لبه پایینی قرار گرفته وصل کنید. استفاده از این ایده باعث شده است تا سطح دستگاه خلوت تر و ساده تر به نظر بیاید و از همه مهم تر آن که این کمپانی توانسته است درگاه شارژر را به گونه ای تعبیه کند که نیازی به درپوش ضد آب نداشته باشد.

XperiaZ3Plus-HandsOn-09-650-80

 

از دیگر ایراداتی که در نسل قبل وجود داشت ، حالت لیز بودن آن می باشد که در این سری نیز به این مشکل توجه نکرده اند و همچنان دارای لغزندگی می باشد.

sony-xperia-z3-plus-review-2

اگر یک جمع بندی در رابطه با طراحی داشته باشیم؛ این گوشی در ظاهر همانند Z3 بوده و تغییرات آن بسیار ناچیز می باشد.

 

نمایشگر و اسپیکر

اندازه ی نمایشگر در +Xperia Z3 به 5.2 با کیفیت فول اچ دی رسیده است و وضوح تصویر آن بسیار بالاتر رفته است همچنین استفاده از فناوری Triluminos در نمایشگر این گوشی باعث شده تا رنگ ها شکل واقعی تری به خود بگیرند. البته این کمپانی در جهت بهتر شدن کیفیت از فناوری Live Colour LED که مختص سونی می باشد، استفاده کرده است تا تصاویر طبیعی تری پردازش شود. در مورد اسپیکر نیز با بررسی های صورت گرفته متوجه شدیم که قدرت و خروجی آن به همان اندازه ی Z3 می باشد و تغییری در این قسمت احساس نکردیم.

XperiaZ3Plus-HandsOn-02-650-80

 

 

دوربین

سنسور دوربین زد 3 پلاس هم مانند نسخه ی قبلی همان 20.7 مگاپیکسل است اما دارای تغییراتی در آن است که برایتان بازگو میکنیم. این دوربین تصاویر را شارپ تر پردازش می کند و برای موقعی که در روبروی نور اقدام به عکاسی می کنید ، تصاویر با کیفیتی را در اختیارتان قرار می دهد. از بررسی هایی که از دوربین انجام دادیم، سربلند بیرون آمده و کیفیت مطلوبی را به همراه داشته است اما به نسبت نسل های دیگر کمی ضعیف تر می باشد.

sony-xperia-z3-plus-22-840x560

دقت تصویر در این دوربین iso12,800 می باشد و در هر دو سری نیز این قابلیت گنجانده شده که باعث می شود در مناطقس که کمبود نور نیز وجود دارد، تصاویری روشن به نمایش بگذارد و دیگر به چراغ فلش نیازی نباشد. این دوربین توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K را نیز دارد و با این حساب فیلم های خارق العاده ای را ذخیره می کند.

 

xperia-z3-plus-the-camera-that-shines-in-low-light-d29771c78f2664b0a63581b072ef5671-940

انون نیز به قسمت دوربین سلفی این محصول دقت می کنیم و خواهیم دید که تغییرلتی در آن بوجود آمده است و کیفیت آن به شکل قابل ملاحظه ای ارتقا یافته است و به 5.1 مگاپیکسل رسیده است و همچنین در آن از قابلیت HDR نیز می توان استفاده نمود تا تصاویری خارق العاده را بتوان سلفی گرفت. در ادامه نمونه هایی از کیفیت تصویر برداری را برایتان به نمایش گذاشته ایم.

 

sony_xperia_z3_18

sony_xperia_z3plus_camsample_day1_ndtv

sony_xperia_z3_21

 

 

نرم‌افزار

+Xperia Z3 در زمینه ی نرم افزاری تغییر مهمی نکرده است و مانند نسخه ی قبلی با ظاهر آبنبات چوبی وارد شده است . البته بعد از اینکه سیستم عامل این گوشی آپدیت شد، و به اندروید 5 ارتقا یافت ، ویژگی های جدیدی نیز به آن اضافه گردیدند و نهایتا بر روی دوربین تاثیر مثبتی داشت.

 

Interface

سیستم عامل پیشفرض این گوشی همانطور که در بالا ذکر کردیم، اندروید 5 می باشد و تمام قابلیت های رابط کاربری در آن وجود دارد.

پردازنده (سخت افزار و مقایسه)

از تغییرات مهمی که در این گوشی میتوان اشاره کرد، پردازنده ی آن می باشد که دارای پردازنده ی اسنپدراگون 810 با 4 ریزپردازنده ی 1.5 گیگاهرتزی و دو ریز پردازنده ی 2 گیگاهرتزی می باشد. پردازنده ی گرافیکی آن Adreno 430 در نظر گرفته شده که توسعه یافته است. البته با اینکه امروزه این تغییرات را کم احساس کنیم اما به مرور زمان با ورود نرم افزار های قوی تور می توانیم قدرت آن را کاملا مشاهده کنیم.

P1130856

حافظه ی داخلی این دستگاه در دو مدل 16 و 32 گیگابایتی موجود است اما سونی در نظر دارد تا فقط با نسخه ی 32 گیگابایتی این گوشی را عرضه کند همچنین به شما این امکان را می دهد تا بتوانید از حافظه ی جانبی برای ارتقای ظرفیت استفاده کنید.

xxcaaadaS

همچنین این گوشی به شبکه LTE مجهز بوده و توانایی دوسیمکارت همزمان فعال را دارد. و همانطور که در بالا هم ذکر کرده بودیم ،جایگاه سیمکارتها به درگاه حافظه ی جانبی انتقال یافته است.

url

طبق مقایسه هایی که در بنچمارکهای مختلف از نظر قدرت پردازنده و عملکرد آن منتشر شده است، شاهد عملکرد مطلوب پردازنده آن نیز بودیم و در این راستا نیز نمایندگی کمپانی سونی در ایران اعلام کرد، که با ارائه ی آپدیت می توان شاهد بهتر شدن کیفیت و عملکرد پردازنده نیز بود و دز مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد و اساسی ترین مشکل که همان داغ شدن آزار دهنده بود نیز در این آپدیت برطرف خواهد شد. اما با بررسی های انجام شده و مقایسه ی نسبت دمایی با Z3 دریافتیم که دمای Z3+ بالاتر است اما در حد قابل تحمل قرار گرفت.

2015-07-21_230000

در لیست بالا شما به صراحت مشاهده می کنید که این محصول عملکرد بسیار مطلوبی از نظر قدرت و پردازش داشته و سربلند بیرون آمده است.

باتری

متاسفانه ظرفیت باتری این گوشی ضعیف تر از Z3 است که گمان می شود به دلیل نازک بودن گوشی ،سونی ناچار به کم کردن ظرفیت و ضخامت باتری نیز شود و به این ترتیب ما با یک باتری 2930 میلی آمپری روبرو هستیم. اما سونی اعلام کرده است که با قرار دادن پردازنده ی اسنپدراگون 810 توانسته اند انرژی را بهینه سازی کنند و مشکلی برای عمر باتری به وجود نیاید. اما با بررسی های انجام شده بین این دو گوشی، متوجه شدیم که این ادعا کاملا درست نبوده و هنوز هم Z3 طول عمر باتری بیشتری را دارا می باشد.

 

z-plus-7

پس به این ترتیب شما حدودا می توانید با یک بار شارژ کامل این دستگاه ،حدود یک روز از این دستگاه استفاده کنید و بعد از آن ناچار به شارژ دوباره ی آن هستید. همچنین در تست ویدیویی نیز متوجه شدیم که این دستگاه حدودا کمتر از 10 ساعت می تواند بدون وقفه فیلم نمایش دهد.

 

معایب و مزایا

از مزایای این گوشی به صورت کلی می توان به نازک بودن آن و کیفیت بدنه به همراه ضد آب بودن آن اشاره کرد، همچنین دقت نمایشگر آن بسیار بالا بوده و از دوسیمکارت نیز پشتیبانی می کند. از معایبی که می توان ذکر کرد نیز، بدنه ی صاف و لغزنده که خطر افتاد را بالا می برد و همچنین بعضی از آیکون های انحصاری سونی با آیکون های موجود در اندروید هماهنگی لازم را ندارند.

xperia-z3-plus-waterproof-and-dust-tight-d354507887e3309ce507768b7c5ddfd5-940

سینا بازیار هستم .21 ساله ،کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات. طراحی سایت و تولید محتوا از عمده فعالیت های بنده است. امیدوارم از مطالبمون لذت ببرید.