امروز:10 فروردین 1403

امنیت اندروید بیشتر است یا آی او اس ؟

یکی از سوال هایی که در ذهن بسیاری وجود دارد امنیت سیستم عامل های مختلف موبایل می باشد. در این بین بعضی ها بر این باورند اندروید و آی او اس با هم تفاوت چندانی ندارند. اما باید بدانید که این یک حرف غلط است و تفاوت این دو سیستم عامل از نظر امنیتی بسیار زیاد است. با آریامونز همراه باشید

برای شروع بررسی به بررسی روش های آپدیت دستگاه های اندرویدی می پردازیم. دستگاه های اندوریدی توسط شرکت ها ی مختلف تولید می شوند. تمام این شرکت ها رام های اختصاصی خود را بر روی گوشی های خود نصب می کنند. و همیشه به این نکته توجه کرده اید که در صورتی که اندروید جدیدی از طرف گوگل عرضه شود ماه ها طول می کشد تا شرکت ها آن آپدیت را در دسترس قرار دهند. پس این بزرگترین مشکل اندروید است. همانطور که جدیدا در اندروید باگ امنیتی یافت شد گوگل به سرعت آپدیت باگ امنیتی را عرضه می کند اما مشکل کار آن جایی است که شرکت های مختلف باید به عنوان واسطه آپدیت را عرضه کنند. این مشکل باعث می شود که با گذشت چندی هنوز آپدیت امنیتی برای گوشی ها عرضه نشود. نتیجه ی این کار چیست؟ قطعا استفاده ی افراد سود جو و هک کردن دستگاه هایی که آپدیت جدید را دریافت نکرده اند.

اما بیاید طرف مقابل را بررسی کنیم. آی او اس! سیستمی که به امنیت بسیار مشهور تر است تا اندروید! اپل برای ارائه ی آپدیت های خود با مشکل گوگل و اندروید مواجه نیست. به محض این که باگ امنیتی یافت شود اپل آن را در دسترس همه ی کاربران خود قرار می دهد. این در حالی است که اندروید با کمپانی های واسطه مواجه است. اپل علاوه بر این بر ارائه ی آپدیت های امنیتی در هر موقع خود را مسئول می داند. این به آن معناست که شما اگر 3 یا 4 سال پیش یک ورژن از آیفون را خریداری کرده باشید و در حال حاضر آپدیت آی او اس جدید را دریافت نمی کنید درصورتی که مشکل امنیتی در سیستم عامل وجود داشته باشد اپل خود را موظف به ارائه آپدیت می داند.

یکی از برتری های دیوایس های آی او اسی نسبت به اندروید در مورد دسترسی های برنامه ها می باشد. اگر شما کاربر اندروید باشید حتما می دانید قبل از نصب برنامه اندروید به شما دسترسی های برنامه را نشان می دهد و شما در صورتی که این دسترسی ها را قبول نداشته باشید باید آن برنامه را نصب نکنید و هیچ انتخابی بین دسترسی ها وجود ندارد. این در حالی است که اپل به گونه ای جدید این کار را انجام می دهد. شما به هر کدام از دسترسی ها می توانید کنترل داشته باشید. برای مثال اگر برنامه ای نیاز به استفاده از دوربین یا میکروفون شما داشته باشید شما باید اجازه ی آن را به برنامه بدهید و در صورتی که این اجازه از طرف شما صادر نشود این برنامه قادر به استفاده از دوربین یا میکروفون شما نمی باشد.

این راهی است که بسیاری از برنامه های اندروید از راه ان درامد کسب می کنند و اطلاعات کاربران خود را با دولت ها ی مختلف به اشتراک می گذارند. برای مثال شما یک بازی نصب خواهید کرد و در اندروید لیست دسترسی ها به صورت استفاده از مخاطبین، استفاده از دوربین، استفاده از میکروفون و استفاده از اینترنت می باشد. شما برای انجام این بازی مجبور به پذیرش همه ی این موارد هستید. پس بر روی تایید کلید می کنید و برنامه را نصب می کنید. حالا این نقطه ی شروع کار می باشد. این برنامه به راحتی می تواند مخاطبین شما را به شخص ثالثی ارسال کند، صدای شما را ضبط کند، تصاویر شما را بگیرد و به شخص ثالث ارسال کند.

نتیجه: در رقابلت بین iOS و اندروید از نظر امنیت بدون شکل آی او اس در صدر قرار دارد. امنیت اندروید با مشکل جدی رو به روست  و شما باید در استفاده از سیستم عامل های اندرویدی توجه کافی را داشته باشید تا اطلاعات مهم شما به بیرون درز نکند.