امروز:10 فروردین 1403

گله ی مدیر عامل بلک بری از توسعه دهندگان برنامه

اندروید و ios دنیای گوشی های موبایل را قبضه کرده اند. ios که بر روی ایفون و ایپد اپل و اندرید بر بیشتر گوشی های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این دو سیستم عامل چنان گسترده هستند که جای بلک بری و ویندوز فون را تنگ نموده اند. در این راستا مدیر عامل بلک بری از این اوضاع به صورتی غیر مستقیم گله کرده است. با آریامونز همراه باشید.

جان چن مدیر عامل شرکت بلک بری در نامه ای به چند عضو کنگره بر ضرورت ایجاد اپ هایی بدون وابستگی به سیستم عامل تاکید کرد. جان چن در ادامه ی نامه ی خود برنامه هایی چون iMessage را مثال زد و اضافه کرد که این برنامه فقط برای اپل است  وهمچنین نت فلیکس را در تکمیل حریف خود آورد که فقط برای اندروید و ios عرضه شده است. انچه جان چن می خواهد از این سخنان و نامه ی خود به گوش جامعه جهانی برساند نابرابری موجود در عرضه ی اپ های مختلف برای سیستم عامل های مختلف است. از دو مثال جان چن می توان فهمید که یکی از بزرگترین گلایه های مدیر عامل بلک بری نت فلیکس است. این برنامه پخش انلاین شبکه اینترنتی نت فلیکس است و باید حق  جان چن برای این گلایه کاملا اشکار دانست. البته باید دانست که آیا یک توسعه دهنده که به درآمد کاری خود می اندیشد می تواند راضی شود که برای سیستم عامل های بسیار محدود برنامه بسازد؟! این انچیزی است که مانع اصلی این راه است و به نظر هیچ راه حل معقولانه ای برای این مشکل وجود ندارد به جز اینکه بلک بری سیستم عامل خود را به اندازه ای تغییر دهد که مشتریان بسیاری را برای خود به ارمغان اورد و این خود به خود باعث رو آوردن برنامه نویسان می شود.

جان چن در بخشی از نامه خود این چنین بیان می کند:

بسیاری از سازندگان اپلیکیشن‌ها تمام خدمات خود را تنها به کاربران آیفون و اندروید ارائه می‌دهند. تداوم این روند منجر به ایجاد یک فضای دو قطبی شده است که باعث شده است کاربران آیفون و اندروید بیشترین سهم را از اپلیکیشن‌های موجود داشته باشند. این فضا دقیقا شکل آشکاری از تبعیض است که مدافعان بی‌طرف فقط در حد لفظی، به آن انتقاد کرده‌اند. بنابراین چنانچه هدف ما دسترسی به یک اینترنت آزاد، باز و بی‌طرف است باید به دنبال بستری به منظور تولید محتوا برای تمام پلت‌فرم‌ها باشیم. تمام کاربران این حق را دارند که به اپلیکیشن‌های‌ انتخابی خود به شکل قانونی دسترسی داشته باشند و تولیدکنندگان محتوا و اپلیکیشن نیز باید به این فضای تبعیض‌آمیز در دنیای موبایل، خاتمه دهند.

اما له نظر شما آیا این ممکن است؟!