امروز:31 فروردین 1403

نوکیا رسما انجام مذاکرات برای خرید آلکاتل را تایید کرد

چندی پیش بلومبرگ خبری مبنی بر این که نوکیا در حال تلاش برای خرید آلکاتل است را منتشر کرده بود. اما اینک نوکیا این تمایل خود را به صورت رسمی بیان کرده است. نوکیا از تمایل خود برای خرید Alcatel-Lucent خبر می دهد. اما سوال در پشت موضوع این است که آیا نوکیا دوباره به سازندگان گوشی همراه می پیوندد؟ با آریامونز همراه باشید.

نوکیا و آلکاتل طی بیانیه ای مشترک اعلام کرده اند که در حال مذاکره هستند. اما نوکیا در ادامه اذعان می کند که این مذاکرات به نتیجه نرسیده است و امکان شکست وجود دارد.

اما همانطور که در مقدمه بیان شد چرا نوکیا به خرید آلکاتل رغبت دارد؟  شاید در اولین نگاه به نظر برسد که نوکیا به همکاری برای ورود به تلفن های همراه رغبت دارد اما باید بدانید که آلکاتل بخش موبایل خود را در گذشته به TCL Communications واگذار کرده است. پس ادغام نوکیا با الکاتل در آینده ساخت موبایلی را به همراه نخواهد داشت.

اما دلیل خرید آلکاتل چیست؟ نوکیا در زمینه ی فعالیت خود یعنی ارتباطات زیر ساخت رقیبانی مانند اریکسون و هوآوی را در پیش می بیند و به نظر این شرکت افزایش قدرت یک شرکت از طریق بزرگ شدن به پیروزی در عرصه کاری آن کمک می کند.

بن وود یکی از محققان CSS در مورد این خرید اینگونه می گوید که:

کمپانی هایی که از اندازه بزرگتری برخوردارند در این بازار برنده هستند و در حال حاضر نوکیا در برابر رقیبانی نظیر هوآوی و اریکسون از کمبود های بسیاری رنج می برد. چنین خریدی می تواند به قدرت زیربنایی نوکیا کمک بسزایی نماید تا در دراز مدت قادر شود به رقبای خود نزدیک شود.

در ادامه وود در باره ی این خرید و آینده ی آن می گوید:

انجام چنین خریدی برای نوکیا از ریسک بالایی برخوردار است. Alcatel-Lucent در سالهای اخیر اوضاع مالی خوبی نداشته و با ادغام با شرکتی مانند نوکیا به احتمال زیاد شاهد مرحله جدیدی از پیچیدگی ها برای هر سه کمپانی خواهیم بود.