امروز:10 فروردین 1403

چگونه عطر بزنیم

چگونه عطر بزنیم
روش صحیح عطر و ادکلون زدن از مهمترین مشخصه ها و اموزش های در زندگی است که در خوشبو بودن شما و تاثیر شما بر فرد مقابل نقش به سزایی دارد با اموزش چگونه عطر بزنیم…

عطر زدن

مقدمه ای درباره عطر

بعضی افراد دوست دارند عطر بزنند اما بعد از استفاده از آن، احساس رضایت نمی کنند. این موضوع دلایل مختلفی دارد زیرا عطرزدن هم فوت و فن های خاص خود را دارد و اگر از بوی عطری که دیگران می زنند خوشتان می آید، اما وقتی خودتان عطر می زنید راضی نیستید، شاید نکته های مهم در مورد استفاده از عطر را نمی دانید….
عطر ترکیبی از روغن های ضروری معطر یا ترکیب های آروماتیک ثابت کننده و محلول هاست و برای معطر کردن بدن استفاده می شود. معمولا ترکیب های اصلی عطر یا به صورت مصنوعی ساخته یا از منابع گیاهی یا حیوانی استخراج می شود.
داستان عطر از اوایل تمدن بشری و عهد باستان شروع می شود اما عطرهای مدرن و صناعی از قرن ۱۹ به بعد، پا به میدان رقابت با عطرهای طبیعی و سنتی گذاشتند.
جالب این است که بدانید عطرهای اولیه در مصر، روم و ایران باستان ریشه دارند.
اگر درباره عطر بیشتر می خواهید بدانید از این مقاله ی ویکیپدیا استفاده کنید.

نکات اساسی عطر زدن:

1-عطر را در فضای بین سینه‌ها استفاده نکنید چون باعث بروز جوش و بثورات پوستی در این نواحی می‌شود.

۲- هرگز عطر را به ناحیه زیربغل نزنید زیرا اثر ضدعرق و خوشبوکننده ندارد و وقتی با عرق ترکیب می‌شود، بوی بدی تولید می‌کند.

۳- در طول روز می‌توانید عطر را روی مچ دست‌ها، مفاصل پاها و بالای شکم خود استفاده کنید. بهتر است عطر را روی پشت گردن بزنید. این دو توصیه برای اجتناب از واکنش بین پرتوهای ماورای‌بنفش و عطر است چون ترکیب این دو ایجاد حساسیت می‌کند و به پوست آسیب می‌رساند.

۴- عطر را روی لباس‌های روشن نزنید زیرا ایجاد لکه می‌کند.

۵- اگر عطری تازه خریده‌اید، نمونه آن را اواخر عصر امتحان کنید زیرا قدرت بویایی در این زمان از روز زیاد است. در شروع استفاده از عطر تازه، ابتدا آن را روی ناحیه کوچکی از پوست بزنید زیرا اگر حساسیت داشته باشید، درگیری شما کمتر می‌شود. اگر بعد از یک ساعت واکنشی نبود، می‌توانید از عطر استفاده کنید.

۶- هنگام استفاده از عطر، آن را روی نقاطی بزنید که نبض وجود دارد مثل روی مچ داخلی دست، پشت زانوها و زیر خط فک نزدیک گوش. نبض باعث پخش‌شدن رایحه می‌شود.

۷- عطر را در مکانی سرد و تاریک و دور از نورخورشید نگه دارید زیرا گرما با آن واکنش می‌دهد و خراب می‌شود. بعد از بازکردن در عطر، حداکثر تا ۲ سال باید از آن استفاده شود.

۸٫ عطر را روی لوازم تزیینی و جواهرات نزنید زیرا بعضی عطرها باعث تخریب طلا و جواهر می‌شوند.

۹- در هوای سرد از عطرهای قوی استفاده کنید زیرا سرما شدت عطر را کم می‌کند و برعکس تابستان‌ها عطر ملایم بزنید.

۱۰- بهترین زمان عطر زدن، درست بعد از حمام است چون منافذ پوست باز هستند و عطر کاملا نفوذ می‌کند. بهتر است در حمام از صابون بدون عطر استفاده کنید به‌خصوص در نواحی‌ای که قرار است عطر بزنید. صابون‌ها و دئودورانت‌ها روی بوی عطر تاثیر می‌گذارند و ترکیب آنها خوشبو نمی‌شود.

۱۱- روش‌های مختلفی برای عطر زدن وجود دارد و روی تاثیرگذاری عطر، مهم است. بهتر است عطر در هوا چندان پراکنده نشود و فاصله آن با ناحیه موردنظرتان زیاد نباشد حتی بهتر است عطر را روی پنبه بزنید و آن را به محل موردنظر بمالید تا بوی آن بیشتر حس شود.

۱۲- اگر صبح یک عطر و عصر عطر دیگری می‌زنید، باید سعی کنید بوی عطر اول از پوستتان حذف شود زیرا ترکیب بوی دو عطر دلپذیر نخواهد بود.

۱۳- سوالی که برای بیشتر آدم‌ها مطرح است، این است که آیا وقتی بیرون از منزل هستیم باید عطر بزنیم؟ استفاده از عطر در محوطه باز و بیرون از منزل، فواید و زیان‌هایی دارد. فایده‌اش این است که می‌توانید از رایحه‌هایی استفاده کنید که درست همان بوی دلپذیری را دارند که بیشتر آدم‌ها دوست دارند مثل رایحه گل‌ها، میوه‌ها یا حتی محل‌های خاص. زیانش هم این است که استفاده از ۱۴٫عطرهای شیرین و تند که معمولا در محیط بیرون به کار می‌رود، مشکلی بزرگ ایجاد می‌کند؛ بسیاری از حشرات به این بوها تمایل دارند و جذب آن می‌شوند. پس به این موضوع توجه داشته باشید و سعی کنید عطرهای شیرین استفاده نکنید چون زنبور و مگس را به خود جذب می‌کنند. در پیک‌نیک یا پارک عطر تند نزنید. در محیط‌هایی که پشه زیاد است، اصلا عطر نزنید چون پشه‌ها را جذب می‌کند. اگر هم از آن افرادی هستید که بدون عطر، هیچ جا نمی‌روید، در محیط بیرون از عطرهای بسیار ملایم استفاده کنید.

۱۵- عطر موردنظر را روی کاغذ تست بزنید و حدود ۳۰ سانتی‌متر دور از خودتان بگیرید و آرام تکان دهید تا بو به مشامتان برسد. اگر کاغذ تست‌ نبود، عطر را به فضای بالای سرتان بزنید و وقتی ذرات آن به پایین حرکت کردند، نفس عمیق بکشید تا اولین حسی که از این عطر برایتان به وجود می‌آید، درک کنید. می‌توانید عطر را روی مچ دست اسپری کنید تا با ضربان نبض و گرمای بدن تماس پیدا کند و تغییرات لازمه در آن انجام شود. به این ترتیب متوجه دوام عطر و پایداری آن خواهید شد. بعد از امتحان آن روی مچ دست، مچ دست‌ها را به هم بمالید تا اثر عطر کم شود.

۱۶- عطر، ترکیبی از روغن‌های معطر طبیعی یا صناعی است که در آب و الکل با درجه بالا رقیق می‌شود. تفاوت این ترکیب‌ها در غلظت روغن‌های به کار رفته است. هر چه غلظت روغن‌های معطر بیشتر باشد، ماندگاری عطر بیشتر می‌شود. ادکلن ۴ درصد روغن، ادوتوالت ۸۰ درصد تا ۱۵ درصد و حدود ۲ ساعت ماندگاری و ادوعطر (ادوپرفیوم) ۱۵ تا ۲۲ درصد روغن معطر و ۵-۳ ساعت ماندگاری دارد. عطر یا عطر کلاسیک بالاترین غلظت روغن معطر را دارد (بیش از ۲۲ درصد) و ۶ ساعت یا بیشتر اثر آن می‌ماند.

نکته:

متخصصان تولید محصولات بهداشتی توصیه می‌کنند که عطر را به پشت گوش‌ها و گردن خود بزنید. یعنی درست جایی که نبض می‌زند. همین گرما و تپش باعث می‌شود بوی عطر در این نقاط بیشتر بماند و پراکنده شود. مقدار کمی از عطر را هم روی پوست بدن‌تان استفاده کنید. با این کار، بوی عطرتان پخش می‌شود و سریع از بین نمی‌رود. یک اسپری کوچک روی موها، باعث می‌شود بوی عطر در تمام روز باقی بماند.

سوالات متداول درباره عطر:

1-شیشه عطرمان را کجا بگذاریم؟

شاید این،سوال شما هم باشد. واقعیت این  است که شیشه عطر خیلی ها مقابل آیینه میزا آرایش قرار می گیرد؛جایی که احتمال دارد در طول روز نور خورشید از پنجره روی آن تابیده و ساعت طولانی دمای عطر درون شسشه افزایش یابد .

اگر شیشه عطرتان را در مقابل نور خورشید بگذارید، ممکن است به مرور بوی اولیه­اش را از دست بدهد. بهترین محل نگهداری شیشه های عطرتان، فضایی خنک و تاریک است. این پاسخ به یکی از سوالات معطر شماست.

 2- عطر و لوسیون های بدن از رایحه­ای یکسان انتخاب کنیم یا رایحه­های متنوع؟

ترجیحاً عطر، اسپری، ژل حمام، لوسیون های بدن تان رادر یک مایه بو انتخاب کنید. در این شرایط هنگامی که از هر یک از این محصولات در جای خود استفاده می کنید، در کل بوی خوشی که به بدنتان خواهند داد، ماند گاری و دوام طولانی تری خواهد داشت.

3- روزی چند بار عطر بزنیم؟

تصور نکنید با یک بار عطر زدن در آغاز روز، این بو تا پایان روز از بدنیان به مشام خواهد رسید حتی غلیظ ترین عطر ها نیز چنین خصوصیاتی ندارند. عطر را باید در طول روز هر 3 تا 4 ساعت یک بار تجدید کنید.

4 -چند جور عطر بزنیم؟

برای اینکه به بوی یک عطر عادت نکنید و برایتان عادی نشود، تلاش کنید در طول روز، از یک نمونه عطر و در طول شب از نمونه عطر دیگری استفاده کنید.

5 -چگونه عطر بزنیم ؟

عطر را به صورت چند لایه روی پوست تان اسپره کنید. این روش به شما کمک  خواهد کرد که به بوی عطر مدت طولانی تری روی پوست تان دوام بیاورد.

6 -اگر درب شیشه باز باشد، عطر می پرد؟

بله، وقتی عجله دارید، در شیشه عطرتان را حتماً روی بطری آن محکم کنید. درون عطر الکل وجود دارد و در اثر مجاورت با هوای اتاق تبخیر شده و شیشه عطرتان هنگام بازگشت، خالی تر می شود.

7 -کدام شیشه­های عطر بهترند؟

عطرهایی که در شیشه هایی به رنگ تیره، آبی یا مات به بازار ارائه می شوند، کمتر در مقابل تابش نور خورشید دچار تغییرات شیمیایی شده و عطر درون آن سالم تر باقی خواهد ماند.

8 -کدام پوست ها عطر را بهتر به خودشان می گیرند؟

 پوست های چرب،عطر رابهتر وطولانی تری ازپوستهای خوشک نگه می دارد.

9 -ماندگاری عطرها در کدام مناطق بیشتر است.

هنگامی که در سطوح بالاتری از سطح دریا قرار می گیریم، ماندگاری بوی عطر روی پوست­تان کاهش پیدا می کند.

10 -چگونه عطرمان را انتخاب کنیم؟

شیشه عطرمورد علاقه­تان را برداشته و آن را روی مقواهای نازک امتحان

عطر، اسپری کنید. سپس مقوارا در فاصله یک بازوی خمیده­تان از بینی خود دور نگه داشته و به آرامی در هوا حرکت دهید و بوی عطر را استشمام کنید.

-11 بوی واقعی عطر را چگونه بفهمیم؟

شیشه عطر مورد علاقه­تان را به سمت بالای سرتان در هوا اسپری کنید. قطرات عطر در هوای بالای سرتان پخش می شود و به سمت پایین حرکت می کند. یک نفس عمیق بکشید. اولین بویی که به بینی تان وارد می شود، رایحه واقعی آن عطر است.

12 -عطر در کجای بدن ماندگارتر است؟

عطر را روی مچ دست تان اسپری کنید و اجازه دهید کمی باقی بماند. مولکول های عطر تحت تاثیر دمای بدنتان و ضربان نبض تان قرار گرفته و دچار اندکی تغییرات شیمیایی می شوند. ببینید بوی عطر چه مدت روی پوست تان دوام خواهد آورد. این روش مناسبی برای امتحان ماندگاری عطر روی پوست تان است.

13 -بوی عطر روی لباس چگونه می ماند؟

برای اینکه بفهمیمد اسپری کردن عطر روی لباستان چه بویی خواهد داشت، می توانید عطر را روی یک برگه دستمال کاغذی اسپری کنید و سپس پس از گذشت مدتی، دستمال کاغذی آغشته به عطر را ببویید. از این روش می توانید برای امتحان تغییر بوی عطر در اثر ترکیب با مواد الیاف پارچه ها استفاده کنید.

14 -عطر را پشت گوش بزنیم یا نزنیم؟

عطر را هیچ گاه پشت گوش تان نزنید چون مواد شیمیایی آن به سرعت با غدد ترشحی پوست در این ناحیه ممزوج شده و بوی شدیدی از عطر در فضا پراکنده می شود.

15 -عطر را به زیر بغل بزنیم یا نزنیم؟

عطر را هیچ وقت در زیر بغلتان اسپری نکنید چون مواد شیمیایی آن با مواد شیمیایی دئودورانت­ها و ضد عرق ها ترکیب شده و بوی واقعی را استشمام نخواهید کرد. از طرف دیگر بوی آن را شدیدتر از حالت عادی احساس خواهید کرد.

16 -به کجاهای بدن عطر بزنیم؟

بهترین محل برای اسپری کردن عطر در طول روز، مچ دست ها، مفاصل پاهایتان و سطح بالایی شکم است که از واکنش بین اشعه UV و مواد شیمیایی عطر جلوگیری می کند.

17 -عطر را به پشت گردن بزنیم یا نه.

بهترین محل پوست شما برای اسپری کردن عطر در طول شب، پوست ناحیه پشت گردن تان است. در صورتی که عطر را در این ناحیه استفاده کنید، می توانید از آلرژی ها حساسیتهای پوستی جلوگیری کرده و پوست تان را از آسیب در امان نگه دارید.

18 -روی چه لباسهایی عطر نزنیم؟

عطرتان را روی لباس های به رنگ روشن اسپری نکنید چون لکه زرد رنگی روی الیاف پارچه به جای می گذارد.

19 -چه عطری بخریم؟

هیچگاه عطری را فقط به توصیه دیگران خریداری نکنید چون ممکن است همان عطری که روی پوست دوست شما، بویی دل انگیز داشته باشد، اصلاً روی پوست شما آن بورا نداشته و یا اصلاً با سلیقه شما سازگار نباشد.

20 -چند عطر را امتحان کنیم؟

وقتی برای خرید عطر می روید، فقط 3 نمونه عطر را امتحان کنید تا مخاط بویایی شما بتواند بوی این 3 نمونه عطر را از یکدیگر تمایز بدهد؛ و گرنه در انتخاب تان به مشکل بر می خورید.