امروز:25 اردیبهشت 1403

طرز تهیه چند املت خوشمزه

بدون شک یکی از راحت ترین خوراکی هایی که میشه آماده کرد و غذایی که تقریبا همه ادعا می کنند که می دانند چگونه تهیه اش کنند، همان املت هست، اما املت هم برای خودش فوت و فن های خاصی دارد که کدبانو های حرفه ای از این ترفنده ها استفاده می کنند تا به بقیه ثابت کنند حتی با  مواد غذایی بسیار مرسوم خانه ها می توانند غذاهای خوشمزه و متفاوت آماده کنند، با ما باشید.

املت ژامبون

طرز تهیه املت گوجه فرنگی با پنیر

● مواد لازم برای ۴ نفر:
گوجه فرنگی: هشت عدد
فلفل دلمه‌ای متوسط رنگی: نصف یک عدد
سیب‌زمینی متوسط: دو عدد
نخود فرنگی: ۱/۲ پیمانه
پنیر کورد: ۱۰۰ گرم
خامه: ۱۰۰ گرم
زیره سبز: دو قاشق چایخوری
زردچوبه: یک قاشق چایخوری
نمک-فلفل: یک قاشق چایخوری۱/۸- قاشق چایخوری
روغن مایع: دو قاشق غذاخوری
آب‌لیمو ترش: یک قاشق غذاخوری
گشنیز تازه: دو قاشق غذاخوری
● طرز تهیه:
ابتدا روغن را داغ کرده حدود یک دقیقه زیره سبز و زردچوبه را تفت می‌‌دهیم و بعد گوجه‌فرنگی‌ها را در مخلوط‌کن به صورت پوره درمی‌آوریم.سپس سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای را نگینی خرد کرده همراه با نخودفرنگی، داخل پوره گوجه‌فرنگی می‌‌ریزیم و می گذاریم حدود ۳۰ دقیقه بپزد و به روغن بیفتد. پنیر کورد را که مکعبی خرد کرده‌ایم همراه با نمک و فلفل به املت اضافه نموده بعد از ۵ دقیقه حرارت را خاموش کرده،خامه و آب‌لیمو ترش تازه و گشنیز تازه خرد شده را به املت اضافه کرده و بعد سرو می‌‌کنیم. گفتنی است زمان طبخ این املت ۴۰ دقیقه است.

طرز تهیه املت سبزی

مواد لازم:
تخم مرغ  :  ۹ عدد
شیر هموژنیزه  :  ۹ قاشق سوپخوری
روغن  :  ۶ قاشق سوپخوری
سبزی  :  ۱۰۰ گرم
فلفل  :   قدری
نمک  :   قدری
طرز تهیه:
سه عدد از تخم مرغ‌ها را در ظرفی می‌شکنیم و خوب می‌زنیم و کمی نمک و فلفل بر آن می‌پاشیم‌، بعد یک قاشق از سبزی را با تخم مرغ و شیر مخلوط می‌کنیم و دو قاشق از روغن را در تابه می‌ریزیم.
بعد تابه مناسبی را که لبه آن تقریباً به ارتقاع ۲.۵ سانتی‌متر باشد روی آتش می‌گذاریم و سه قاشق روغن را در تابه می‌ریزیم و می‌گذاریم تا روغن کاملاً داغ شود، بعد مایه تخم مرغ و شیر را در تابه می‌ریزیم به‌طوری که سطح تابه پوشیده شود. یک لحظه در تابه را می‌گذاریم تا املت بسته شود، بعد املت را با یک چنگال و یک کفگیر به‌دقت لوله می‌کنیم.
با بقیه تخم مرغ‌ها به همین طریق دو قطعه املت دیگر تهیه و آماده می‌کنیم.

طرز تهیه املت جگر مرغ یا بره

مواد لازم:
تخم مرغ  :  ۱۲ عدد
شیر هموژنیزه  :  ۱۲ قاشق سوپخوری
جگر  :  ۵۶۰ گرم
قارچ  :  ۱۹۰ گرم
جعفری ساطوری شده  :  ۱۲ قاشق سوپخوری
آب  :   قدری
فلفل  :   قدری
نمک  :   قدری
طرز تهیه:
برای تهیه هر املت ساده، تخم مرغ‌ها را در ظرفی می‌شکنیم و می‌زنیم تا کاملاً کف کند، کمی نمک و فلفل و سه قاشق شیر را داخل تخم مرغ می‌ریزیم و به‌هم می‌زنیم، بعد تابه مناسبی را که لبه آن تقریباً به ارتقاع ۲.۵ سانتی‌متر باشد روی آتش می‌گذاریم و سه قاشق روغن را در تابه می‌ریزیم و می‌گذاریم تا روغن کاملاً داغ شود، بعد مایه تخم مرغ و شیر را در تابه می‌ریزیم به‌طوری که سطح تابه پوشیده شود. یک لحظه در تابه را می‌گذاریم تا املت بسته شود، بعد املت را با یک چنگال و یک کفگیر به‌دقت لوله می‌کنیم.
مایه اصلی تمام املت‌ها به همین طریق تهیه می‌شود و به نسبت احتیاج مقدار آن را می‌توانیم کم یا زیاد کنیم.
جگر، قارچ، جعفری، کمی نمک و فلفل را مخلوط می‌کنیم و شش عدد املت ساده مطابق دستور بالا آماده می‌نمائیم و لای هر کدام مقداری مایه جگر و قارچ می‌گذاریم و املت را می‌پیچیم.

طرز تهیه املت گوشت

نیم کیلو گوشت چرخ کرده
۲، عدد پیازچه خرد شده،
۱۱۵ گرم ذرت (کنسرو پخته)
۵۰،گرم قارچ حلقه شده
۱،قاشق سوپخوری سویا
سس (در صورت تمایل)۱، قاشق چایخوری سس فلفل با تندی متوسط
۲، قاشق سوپخوری آب یا شیر
۶،عدد تخم مرغ
۲، قاشق سوپخوری روغن مایع.
طرز تهیه:
گوشت و یک قاشق سوپخوری روغن مایع را در تابه نچسبی بریزید و تفت دهید تا گوشت کاملاً برشته شود. پیازچه، ذرت، قارچ و سس ها را همراه با نمک و فلفل کافی به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا آب حاصل از حرارت دیدن قارچ کشیده شود.تخم مرغ ها را با آب یا شیر مخلوط کنید و نمک و فلفل کافی به آنها بزنید. یک تابه نچسب کوچک را با باقیمانده روغن چرب کنید و روی آتش اجاق داغ کنید. یک چهارم مخلوط تخم مرغ را در آن بریزید و تابه را کمی بگردانید تا تخم مرغ کاملاً سطح آن را بپوشاند. بگذارید زیر املت طلایی شود سپس آن را برگردانید تا روی دیگر نیز به همین ترتیب نرخ شده و کمی رنگ بگیرد. با باقیمانده مخلوط تخم مرغ نیز سه املت دیگر درست کنید. هر یک از املت ها را در یک بشقاب بگذارید و یک چهارم مخلوط گوشت را در میان آن ریخته و املت را لوله کنید. غذا آماده سرو است.

طرز تهیه املت اسفناج با سبزیجات سرخ شده

● مواد لازم:
۴ عدد تخم مرغ،

نصف پیمانه اسفناج ریز خرد شده،

روغن مایع،

یک عدد پیاز متوسط،

یک حبه سیر،کوبیده،

یک عدد فلفل دلمه ای قرمز،خلال شده،

۱۰۰ گرم لوبیا سبز، پخته

دو تا سه برگ کاهوی چینی،

یک پیمانه جوانه ماش،

یک قاشق سوپخوری سس گوجه فرنگی (کچاپ)،

نمک و فلفل به اندازه کافی.

 

طرزتهیه:

زرده و سفیده تخم مرغ ها را جدا کنید. زرده ها را بزنید و سپس اسفناج را به آن اضافه کنید. سفیده تخم مرغ ها را جداگانه با همزن برقی بزنید تا سفت و سفید شوند. نمک و فلفل را به زرده و اسفناج اضافه کنید و سپس سفیده را افزوده و مخلوط کنید. یک تابه نچسب به قطر ۲۴سانتی متر در نظر بگیرید و کف آن را کمی چرب کرده روی حرارت اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. نیمی از مخلوط بالا را در آن بریزید و در تابه را بسته و بگذارید با حرارت ملایم املت بسته و آماده شود. کمی روغن در تابه ای نچسب بریزید و سیر و پیاز را اضافه کرده، تفت دهید تا پیاز نرم شود. باقیمانده سبزیجات را افزوده کمی نمک و فلفل بزنید و تفت دهید تا کمی پخته و نرم شوند. بعد از بسته شدن و پختن املت نیمی از مواد و سبزیجات سرخ شده را در میان آن بریزید و نیمی از املت را روی نیمه دیگر برگردانید به طوری که سبزیجات در وسط املت تا شده قرار گیرند. املت را از تابه خارج کرده در بشقاب قرار دهید. با نیمه دیگر مواد همین مراحل را تکرار کنید.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.