امروز:9 فروردین 1403

مقایسه ایفون 6 و نکسوس 6

آی‌فون 6 یا نکسوس 6 ؟
این روزها شرکت‌های برتر تکنولوژی با نزدیک شدن با پایان سال 2014، آخرین محصولات خود را روانه بازار می‌کنند. یکی ‌از بازارهای داغ  این روزها، ‌بازار گوشی‌های هوشمند است. تاکنون  اچ‌تی‌سی، سونی، بلک‌بری، ال‌جی آخرین پرچمداران  هوشمند خود را معرفی و با به کارگیری تکنولوژی‌های خاص به رقابت با دیگر رقبای خود پرداخته‌اند. در این بین شاید جدیدترین گوشی شرکت اپل یعنی iphone6‌ که ماه گذشته معرفی شد و همچنین گوشی گوگل یعنی Nexus 6 که همین چند روز گذشته معرفی شد، بیشتر مورد توجه دوستداران این بازار قرار گرفته باشد.
مدت زیادی از عرضه آی‌فون 6 و آی‌فون 6 پلاس نگذشته است، اما فروش بالای این گوشی با وجود  مشکلاتی که برای آن گزارش شده،  نشان می‌دهد گوشی‌های اپل هنوز هواداران خود را دارد. آی‌فون 6 پلاس و آی‌فون 6 که حدود یک سال پس از آخرین پرچمدار اپل(5s) به بازار عرضه شدند اگرچه پیشرفت‌هایی در مقابل پرچمدار قبلی این شرکت داشتند اما در مقایسه با گوشی‌های بازار تقریبا در وضعیت یکسانی قرار دارند، البته شاید  آی‌فون‌های اپل روی کاغذ ویژگی‌هایی یکسان و گاهی پایین‌تر از دیگر رقبای خود در بازار داشته باشند؛  اما عملکرد آنها نشان می‌دهد که گوشی‌های شرکت اپل از  پس رقابت با بسیاری از گوشی‌ها به خوبی برمی‌آیند.
اما در طرف دیگر این داستان گوشی جدید گوگل است که با همکاری موتورولا روانه بازار شده است. نکسوس جدید  طبق ویژگی‌هایی که برای آن برشمرده شده است، یکی از بهترین گوشی‌های بازار خواهد بود. نکسوس‌های قبلی علاوه‌بر داشتن ویژگی‌های خوب  که در گزارش‌های مختلف به آن‌ اشاره شده است،  در عمل نیز بسیار خوب ظاهر شد‌ه‌اند. البته برای قضاوت اینکه در بین گوشی‌های هوشمند جدید اپل و گوگل کدام بهتر است باید کمی صبر کرد. اگر از جمله کاربرانی هستید که قصد تغییر گوشی هوشمند خود را دارید و در انتخاب بین گوشی آی‌فون 6 و نکسوس6 هنوز به نتیجه‌ قطعی نرسیده‌اید، می‌توانید در ادامه گزارش با ما همراه باشید. در گزارش زیر به مقایسه کامل بین گوشی‌ آی‌فون 6 و نکسوس 6 می‌پردازیم.

 

 

طراحی:

آی‌فون 6: بدنه آلومینیوم خمیده، در رنگ‌های طلایی و نقره‌ای تیره و روشن، قطر 8/6 میلی‌متری، وزن 129 گرم
نکسوس 6: آلومینیوم قالبی، بدنه پلی‌کربنات، قطر 06/10 میلی‌متری،‌ وزن 148 گرم
در دست گرفتن هریک از این دو مدل جدید گوگل و اپل حس چندان متفاوتی را به کاربر موبایل نمی‌دهد. نکسوس دارای لبه‌های گرد آلومینیومی است که شباهت زیادی به مدل‌های قدیمی آی‌فون دارد و این درحالی است که مدل جدید آی‌فون از مدل گوشه‌های فلزی موبایل‌های اپل قبلی فاصله گرفته‌ است.
با در نظر گرفتن اندازه‌های 8/6 میلی‌متری و وزن 129 گرمی موبایل اپل و مقایسه آن با قطر 06/10 و وزن 148 گرمی نکسوس جدید، تمام کسانی که فکر می‌کنند اپل به‌راستی تلفن هوشمند بزرگی را ساخته است نیاز دارند بار دیگر نگاهی به این تلفن بیندازند. درحالی‌که نکسوس می‌تواند گزینه بهتری برای کسانی باشد که بزرگ‌تر بودن صفحه گوشی برای انجام طولانی‌مدت فعالیت‌هایی مانند بازی کردن یا کتاب خواندن به نفعشان است. اما جدیدترین گوشی  اپل همچنان جایگاهش را به‌عنوان یک تلفن جمع‌وجور برای قرار دادن در جیب حفظ کرده‌ است.
صفحه نمایشگر :

آی‌فون 6: صفحه 7/4 اینچی، وضوح تصویر 750 در 1334 پیکسل ،      مجهز به تکنولوژی Retina HD
نکسوس 6: صفحه 9/5 اینچی، وضوح تصویر 2560 در 1440 پیکسل،  مجهز به تکنولوژی  ‌QHD AMOLED
نکسوس با داشتن صفحه نیم اینچ بزرگ‌تر از صفحه نمایش آی‌فون 6 پلاس باز هم نسبت به تمام مدل‌های موبایل اپل تلفن همراه بزرگ‌تری است، نکسوس 2/1 اینچ از آی‌فون 6 بزرگ‌تر است.اگرچه بزرگ یا کوچک‌تر بودن صفحه نمایش بیش از هر چیز دیگری به سلیقه و انتظارات کاربر از تلفن همراه بستگی دارد اما داشتن کیفیت تصویر یا همان رزولوشن بالا نکته‌ای است که می‌تواند برای همه خریداران تلفن همراه مهم باشد که نکسوس 6 در این مورد یک گام جلوتر است؛ اما این نکته هم وجود دارد که آیا شرکت موتورولا که تولیدکننده تلفن هوشمند جدید گوگل است توانسته تکنولوژی‌ را که سامسونگ در ساخت AMOLED به کار برده است به طور کامل روی این مدل نکسوس پیاده کند یا نه؟
دوربین:

آی‌فون 6: هشت مگاپیکسل
نکسوس6 : 13 مگاپیکسل
اگر به‌تازگی به بازی تعیین قدرت دوربین موبایل وارد شده باشید،‌ حتما به این فکر می‌کنید که دوربین نکسوس 6 رقابت را علیه آی‌فون 6 خواهد برد. درهرصورت 13 مگاپیکسل از  8 مگاپیکسل بیشتر است و آن را شکست می‌دهد،‌ اما لزوما این‌طور نیست.
شرکت اپل چندین سال است که برای مدل‌های مختلف تلفن همراه خود تنها دوربین‌های 8 مگاپیکسلی کار می‌گذارد، با این حال اما این  امر بین تمام تلفن‌های هوشمند پذیرفته شده است که موبایل‌های اپل بهترین یا حداقل یکی از بهترین دوربین‌های تلفن همراه را ارائه می‌دهند.
سیاست شرکت اپل در ساخت تلفن‌های هوشمندش این است که پیکسل‌های کمتر اما بزرگ‌تری ارائه دهد که اجازه می‌دهد هر پیکسل نور بیشتری جذب کند و کیفیت بهتری داشته باشد. علاوه‌بر آن داشتن عکس‌های کوچک‌تر به موبایل اجازه می‌دهد که این تصاویر کوچک را با سرعت بسیار بالایی پردازش کند و این قابلیت برای عکسبرداری سریع از لحظات مهم و گذرنده کارآیی بالایی دارد.
علاوه‌بر تمام اینها قابلیت جدید که اپل برای تلفن‌های هوشمند جدیدش در نظر گرفته است قدرت تشخیص چهره و فوکوس خودکار است که می‌تواند با سرعت خیره‌کننده‌ای موضوع مورد عکاسی را تشخیص دهد و کیفیت عکس  را بالا ببرد.
اگرچه دوربین نکسوس نیز دست کمی از دوربین آی‌فون 6 ندارد اما درمورد ویژگی‌های بالا با فاصله کمی از اپل عقب‌تر است. نکسوس دارای قابلیت جلوگیری از لرزش تصویر است که باعث می‌شود فیلم‌ها و عکس‌هایی با کیفیت بالاتر و ثابت‌تر  به دست‌ آورد. این قابلیتی است که آی‌فون 6 پلاس نیز آن را دارد اما آی‌فون 6 از آن بی‌بهره است.

 

عملکرد:

آی‌فون 6: پردازنده 64 بیتی دو هسته‌ای،‌ یک گیگابایت حافظه رم
نکسوس 6: پردازنده چهار هسته‌ای
Snapdragon 805،‌ سه گیگابات حافظه رم
اگرچه پردازنده دو هسته‌ای اپل عملکرد بسیار آهسته‌تری نسبت به پردازنده Snapdragon 805 چهار هسته نکسوس دارد و از این نظر درواقع تنها کمی از کارکرد و سرعت محصول جدید شرکت گوگل را خواهد داشت اما ساختار 64 بیتی پردازنده آی‌فون در کنار یک پردازنده کمکی M8 به این تلفن هوشمند اجازه می‌دهند نمایش گرافیکی بهتری داشته باشد. از سوی دیگر حافظه داخلی نکسوس 6 سه برابر حافظه داخلی یک گیگاباتی آی‌فون 6 است اما میزان مصرف حافظه سیستم‌عامل iOS از اندروید کمتر است.در هر صورت باید گفت که هر دوی این تلفن‌های هوشمند می‌توانند هرگونه اپلیکیشن و برنامه‌ای ازجمله آخرین نسخه‌های بازی‌های موبایلی را بدون نقص اجرا کنند.
سیستم‌عامل:

آی‌فون6: ios 8
نکسوس6:    Android 5.0 Lollipop
قضاوت درباره عملکرد هر یک از این دو سیستم‌عامل و قراردادن آنها در مقام قیاس در حال حاضر کار چندان ساده‌ای نیست، چراکه نکسوس 6 نخستین موبایلی است که سیستم‌عامل Android 5.0 Lollipop روی آن اجرا خواهد شد. تنها نکته‌ای که در حال حاضر در مورد جدیدترین نسخه اندروید مشخص است این است که این سیستم عامل دارای یک طراحی بسیار خاص و جدی است.
این عملکرد بالای نسخه جدید اندروید درجهت دیدگاه تمام دوستداران این سیستم‌عامل طراحی شده‌ است که بر اساس آن سیستم‌عامل جدید اندروید جلوه‌های ویژه زیبایی را برای کاربران ارائه می‌دهد. ازسوی دیگر iOS 8 نیز با داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردش قدم رو به جلوی بزرگی نسبت به iOS 7 است؛ اگرچه برخی از ضعف‌ها کلیشه‌های سیستم‌عامل‌های پیشین اپل در آن تکرار شده‌ است. اما تفاوت نسخه جدید سیستم‌عامل اپل با نسخه قبلی آن در طراحی و ظاهر آن نیست بلکه ظاهر این سیستم‌عامل درست مشابه سیستم‌عامل‌های قبلی iOS است.
تفاوت این سیستم‌عامل با نسخه‌های قبلی آن در اجرای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر سیستم‌عامل‌ها است که باعث می‌شود این سیستم‌عامل قدرت بسیار بالاتری برای اجرای برنامه‌های اینترنتی و آنلاین داشته باشد. با اینکه مقایسه جزئیات این دو سیستم‌عامل اندروید و اپل در حال حاضر امری غیرممکن است، اما می‌توان با اطمینان گفت که هر دو سیستم‌عامل بهترین‌ها در نوع خود در بازار تجارت هستند.
حافظه:

آی‌فون 6 : 16 و64 و 128 گیگابایت، بدون حافظه microSD
نکسوس 6: 32 و 64 گیگابایت، بدون حافظه microSD
در حالی‌که هیچ یک از این تلفن‌های هوشمند قابلیت افزایش حافظه را ندارند، اما اپل با داشتن یک مدل 128 گیگابایتی درمورد حافظه گوی رقابت را از نکسوس می‌رباید. اگرچه از سوی دیگر اپل با عدم ارائه یک مدل 32 گیگابایتی نتوانسته نظر تمامی طرفدارانش را جلب کند؛ چرا که امروزه تمام کاربران تلفن همراه 16 گیگابایت را به‌سرعت تمام می‌کنند اما 64 گیگابایت هم برای برخی حافظه زیادی است.
سخن آخر
با در نظر داشتن این نکته که هر دو تلفن هوشمند جدید نکسوس و اپل تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند، اما هر کدام از آنها تحولی را در دنیای تلفن‌های هوشمند به وجود آورده‌اند که غول‌های موبایل‌سازی دنیا باید به‌ناچار در ساخت مدل‌های خود پیرو یکی از این دو نوع موبایل باشند. درحالی‌که گوگل توانست درنهایت به اپل ثابت کند که تلفن‌های بزرگ‌تر تلفن‌های نسل آینده در بازار هستند، اپل نیز به گوگل نشان داد که داشتن بهترین طراحی چه از نظر سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری مساله مهمی است.
منبع : isna.ir