امروز:10 فروردین 1403

کتاب راه های زنده ماندن در شرایط سخت (قسمت 1)

کتاب راه های زنده ماندن در شرایط سخت (قسمت 1) 2

این سری از نوشته ها از کتاب امریکایی”راه های زنده ماندن در شرایط سخت” ترجمه شده است.

 

 

SURVIVAL  ACTIONS

 

زنده ماندن در شرایط سخت

قسمت اول : اقدامات بقا

آموزش نظامی

 

معرفی

این مطلب بطور کلی بر پایه کلمات کلیدی مورد استفاده در آموزش زنده ماندن در شرایط سخت تهیه شده است . موضوعات مطرح شده در این متن می توان شما را جهت زنده ماندن در هر شرایط سختی کمک کند . هر زمانی که در شرایط سخت قرار گرفتید ، راهنمایی های عنوان شده در این متن را به یاد آورید.

اقدامـــــات بقاء

در پاراگراف زیر معنای واژه های مورد استفاده در آموزش زنده ماندن در شرایط سخت توضیح داده می شود . معانی را که هر واژه بر آن دلالت می کند مورد مطالعه داده و به خاطر داشته باشید زیرا ممکن است روزی به کار شما آید.

حلّاجی و بررسی شرایط

اگر شما در شرایط رزمی قرار دارید ، محلی را پیدا کنید و خودتان را از چشم دشمن پنهان نگه دارید . این را به خاطر داشته باشید که همواره اولویت کار را به ایمنی بدهید . از حواس بینایی ، شنوایی و بویایی خودتان استفاده کنید تا نسبت به شرایط موجود در منطقه رزم اطلاع پیدا کنید .همواره باید دنبال این بود که به سؤالاتی مثل سؤالات زیر جواب داد و دانست که :

 دشمن چه کار می کند ؟

پیشـروی چگونه است ؟

چگونه می توان تجدید قوا کرد ؟

و شمــا باید در زمانـی که مشغـول تهیـه طرح بقاء هستید ، به تحولاتی که در منطقه رزم ایجاد می شود توجه داشته باشید.

حلّاجی و بررسی محیط اطراف

تعیین طرح و نقشه منطقه . از تغییراتی که در اطراف شما ایجاد می شود همواره آگاه باشید . هر محیطی که موجود باشد ( جنگل ، بیشه زار یا صحرا ) دارای طرح و ریتم مخصوص به خود است . این ریتم یا طرح شامل حیوانات و پرندگان موجود در منطقه ، صداهای آنها و نحوه حرکت آنها و صداهای حشرات می شود . این ممکن است همچنین شامل نحوه حرکت دشمن و افراد بومی در منطقه باشد.

حلّاجی و بررسی شرایط فیزیکی خودتان

فشار و سختی درگیری که شما در آن قرار داشته باشید ، یا فشار روحی حضور پیدا کردن در یک شرایط سخت ممکن است سبب شود تا شما نسبت به آسیبهایی که پیدا می کنید آگاهی پیدا کنید . زخم های خود را چِک کنید و به درمان اولیه خود بپردازید . احتیاط کنید تا آسیب بیشتری نبینید . برای مثال ، در هر شرایط آب و هوایی ،‌ مقدار کافی آب بخورید تا مانع از دست رفتن آب بدن خود شوید . اگر در شرایط و آب و هوای سرد یا مرطوب قرار دارید ، لباس اضافی تن کنید تا از کاهش دمای بدن خود جلوگیری کنید .

حلّاجی و بررسی تجهیزات خود

قطعـاً در گرماگرم نبرد ، شما بعضی تجهیزات خود را از دست می دهید یا آسیب می بینند . چک کنید تا ببینید که کدام تجهیزات شما هنوز قابل استفاده هستند و در چه وضعیتی قرار دارند .

حالا که شما شرایط ، محیط اطراف ، شرایط فیزیکی و تجهیزات خود را مورد بررسی قرار داده اید ، آماده تهیه طرح بقاء هستید . در ضمن انجام کار ، نیازهای فیزیکی پایه ای خود را به یاد داشته باشید . آب ، غذا ، سرپناه .

از تمامی حواس خود استفاده کنید ، عجله و شتاب بیش از حد به ضرر شما است

وقتی که شما ســریع و بدون فکر و طراحــی واکنش نشان می دهید ، احتمـال اشتباه شما فوق العاده می شود . این اشتباه ممکن است به اسارت یا مرگ شما منجر گردد . فقط به خاطر واکنش نشان دادن محض حرکت نکنید . قبل از حرکت کردن و تصمیم گرفتن تمامی جنبه های شرایطی را که در آن قرار گرفته اید حلّاجی کنید . وقتی که شما بطور شتابزده واکنش نشان دهید ممکن است بعضی تجهیزات خود را از دست بدهید یا فراموش کنید . در واکنشهای عجله ای شما ممکن است دچار گیجی شوید و ندانید که به کدام طرف باید حرکت کنید . حرکت های ود را طراحی کنید . آماده شوید تا بدون به خطر انداختن خود سریع حرکت کنید . برای ارزیابی شرایط تمامی حواس خود را به کار گیرید . صداها و بوها را مورد توجه قرار دهید . نسبت به تغییرات درجه حرارت حساس باشید . همواره هوشیار باشید .

به خاطرداشته باشید که کجا هستید

موقعیت خود را در نقشه تعیین کنید و آن را با عوارض اطراف خود مرتبط سازید . این یکی از اصول پایه ای می باشد که شما باید همواره در ذهن داشته و از آن پیروی کنید . اگر فرد دیگری   نیز با شما هست مطمئن شوید که او نیز موقعیت خود را در منطقه می داند . همواره بدانید که در گروه شما چه کسی نقشه و قطب نما دارد . اگر آن فرد کشته شد ، شما باید نقشه و قطب نما را از او بگیرید و عملیات را ادامه دهید . توجه ویژه ای به این امر داشته باشید که کجا هستید و به سمت کجا می روید . جهت تعیین مسیر و حرکت در مسیر هیچگاه بطور صد در صد به یک نفر اتکا و اعتماد نکنید . بطور مستمر و منظم تعیین موقعیت کنید .

● همواره سعی کنید تا حداقل تعیین کنید که چگونه موقعیت شما ارتباط دارد با :

● موقعیت واحدهای دشمن و منطقه کنترل شده

● موقعیت واحدهای خودی و منطقه کنترل آنها

● موقعیت منابع آبی منطقه ای ( این موضوع در صحراها مهم است )

● مناطقی که پوشش خوب و اختفاء کاملی را ایجاد می کنند .

این اطلاعات به شما اجازه می دهند تا تصمیمات اطلاعاتی مناسبی بگیرید .

غلبه بر ترس و هراس

بزرگترین دشمن در شرایط سخت ترس و هراس می باشد . اگر کنترل نشود ، آنها می توانند توانایی شما را در اتخاذ تصمیم هوشمندانه نابود کنند . آنها سبب می شوند که شما بر اساس احساسات و تصورات واهی خود نه عقل و منطق واکنش نشان دهید . آنها همچنین سبب اتلاف انرژی شما نیز می شوند و این اثرات روانی منفی به دنبال دارد .

آموزش های قبلی در زمینه بقاء و داشتن اعتماد به نفس شما را قادر می سازد بر ترس و هراس خود غلبه کنید .

تعمیر کردن

در ایالات متحده ما امکانات زیادی در دسترس داریم که می توانند به نیازهای ما پاسخ دهند . بسیاری از این وسایل ارزان هستند و در زمان آسیب دیدن به راحتی قابل جایگزینی هستند . فرهنگ سهل الوصول بودن وسایل در دسترس سبب شده است که به فکر تعمیر و بازسازی این وسایل نباشیم . این عدم تجربه در تعمیر وسایل می تواند دشمنی برای ما در شرایط سخت باشد . یاد بگیرید تا وسایل را تعمیر کنید . ابزاری را که برای منظور خاصی طراحی شده است تهیه کنید و بررسی کنید و ببینید چه استفاده های دیگری می توان از این وسایل برد .

از وسایل طبیعی در اطراف خود برای رفع نیازهای مختلف استفاده کنید . مثلاً از سنگ برای استفاده به جای چکش . هر قدر که کوله پشتی شما کامل باشد بعد از مدتی امکانات مـوجود در آن تمام می شود . در چنین زمانی شما باید از قدرت خلاقیت خود جهت رفع نیازهای خود بهره ببرید .

ارزش حیات

همه ما از کودکی همواره در ستیز جهت ادامه بقاء بوده ایم ، اما با زندگی راحت عادت کرده ایم . ما در حقیقت مخلوق آسایش و راحتی هستیم و از سختی و مشقت بیزاریم . حال وقتی که ما با شرایط سخت مواجه می شویم با استرسهایش ، عدم آسایشش و مشقتهایش چگونه خواهد شد ؟ در این شرایط تجربه و دانش کسب شده از طرف شما و آموزشهایی که در ارتش دیده اید به زنده مانده شما خیلی کمک می کند . سرسختی و عدم تسلیم شدن در مقابل مشکلات و موانع پیش رو به شما توانایی روانی و فیزیکی کافی را می دهد تا بر این مشکلات غلبه کنید .

عمل کردن مثل افراد بومی

افراد بومی و حیوانات منطقه نسبت به شرایط موجود خود را وفق داده اند . برای وفق پیدا کردن با محیط ، نگاه کنید که بومیان منطقه چگونه روزانه در آنجا به سر می برند ؟ چه زمانی و چه چیـزی می خورند ؟ چه زمانـی ، از کجـا و چگونـه آن ها غذایشـان را به دست می آورند ؟ چه زمانی و از کجا آب می خورند ؟ چه زمانی آنها معمولاً می خوابند و چه زمانی بیدار می شوند ؟ این واکنــش ها برای کسی که می خواهد در منطقـه فعالیت کند بسیار مهم می باشند .

نحـوه زندگی حیوانات منطقــه نیز می تواند نکـات آموزنـده ای بـرای فردی که می خواهد در محل زنده بماند ارائه دهد . حیوانات نیز به آب ، غذا و سرپناه احتیاج دارند . با نگاه کردن به آنها می توان به منابع آب و غذا دسترسی پیدا کرد .

هشدار

حیوانات یک راهنمای قابل اعتماد به منابع آب و غذا نیستند . بسیاری از حیوانات گیاهانی را می خورند که برای انسان سمی هستند .

این موضوع را به خاطر داشته باشید که حیوانات می توانند وجود شما را برای دشمن آشکار کنند اگر در منطقه خودی قرار دارید ، یک راه که توسط آن می توانید اطلاعات به دست آورید این است که نسبت به ابزار آلات افراد بومی و نحوه تهیه آب و غذای آنها کنجکاوی نشان دهید . با مطالعه در مورد افراد منطقه شما یاد می گیرید که چگونه به آنها احترام بگذارید ، دوستان خوبی پیدا کنید و از همه مهم تر این که یاد بگیرید چگونه خود را با محیط اطراف تطبیق دهید و شانـس زندگی خود را افزایش دهید .

به کمک ظرافت و هوشمندی خود زندگی کنید ، از هم اکنون مهارتهای کلیدی را یاد بگیرید

بدون یادگیری مهارتهای پایه ای ادامه حیات و مانور کردن در منطقه نبرد شانس شما را برای زنده ماندن در طی رزم در شرایط سخت بسیار کم خواهد بود .

این مهارتها را هم اکنون یاد بگیرید ، نه از زمانی که با آنها مواجه می شوید یا در حال نبرد هستید . اینکه چگونه شما تصمیم می گیرید تا خودتان را قبل از اجرای عملیات تجهیز کنید ، بر زنده ماندن یا نمانــدن شما اثر مستقیــم دارد . شمـا نیاز دارید تا در مورد محیطی که به آنجا می روید بدانید و باید مهارتهای پایه ای مورد استفاده در آن محیط را فرا بگیرید . مثلاً اگر قرار است که به صحرا بروید ، شما نیاز دارید که بدانید در صحرا چگونه آب پیدا کنید .

در طی تمامی برنامه های آموزشی و تمرینات مربوطه مهارتهای پایه ای بقاء را تمرین کنید . انجام این تمرینات و آموزش ها به شما اعتماد به نفس می دهد . این به شما می آموزد که با کمک هوشمندی و ظرافت خود زنده بمانید .

S   ا  حلاجی کردن و بررسی شرایط

U  د  از تمامی حواس خود استفاده کنید عجله و شتاب بیش از اندازه به ضرر شماست

R  ا   به خاطر داشته باشید که کجا هستید

V  م   غلبه بر ترس و هراس

I    ه   تعمیر کردن وسایل

V ب  ارزش حیات

A ق   عمل کردن مثل افراد بومی

L   ا     به کمک ظرافت  و هوشمندی خود زندگی کنید و از هم اکنون مهارتهای کلیدی را یاد بگیرید .

نقشه و طرح برای زنده ماندن

یک نقشه و طرح تهیه کنید که به شما کمک کند تا با دشمن مقابله کنید . در این طرح باید به غذا ، آب ، سرپناه ، آتش ، کمکهای اولیه . علامتهای قرار داده شده برای اعلام اهمیت چیزی توجه شود . مثلاً در هوای سرد شما باید آتش تهیه کنید ، سرپناهی آماده سازید تا از سرما و بارندگی و باد در امان باشید . تله گذاری کنید تا غذا تهیه کنید ، ابزاری داشته باشید تا به هواپیماهای خودی  علامت بدهید و کمکهای اولیه داشته باشید تا سلامت باقی بمانید . اگر زخمی شدید کمکهای اولیه از اولویت بسیار بالایی برخوردار می شوند .

برای رسیدن به نیازهای فیزیکی فوری خود در ضمن تغییر شرایط باید طرح مورد استفاده برای زنده ماندن را تغییر دهید .

در ضمن مطالعه بقیه قسمتهای کتاب ، واژه های کلیدی بحث شده در این فصل را به خاطر داشته باشید و نیاز به فراهم کردن طرح زنده ماندن را فراموش نکنید .

گرداورنده:علی مرادی مهاجری