امروز:30 فروردین 1403

مگاپیکسل دوربین تا چه اندازه برای کیفیت عکس مهم است؟

گوشی های تلفن همراه دیگر تنها وسیله ای برای برقراری ارتباط به وسیله شبکه های مخابراتی نیستند و با پا به میدان گذاشتن تلفن های هوشمند در بازار، تلفن های همراه وظیفه کنسول های بازی، رادیو، تلوزیون و البته دوربین های عکاسی را بر عهده گرفتند. شاید هنوز نتوان آن ها را جایگزین مناسبی برای تلوزیون و یا کنسول دانست ولی بدون شک این تلفن ها مهمترین ابزار عکاسی و فیلم برداری در دنیا هستند و بیشترین آمار عکس های آپلود شده در فضای وب از طریق این تلفن ها انجام شده است، اما آیا به واقع این تلفن ها می توانند کیفیتی مانند کیفیت دوربین های عکاسی را بدهند و آیا مگاپیکسل واحد خوبی برای اندازه گیری کیفیت عکس های گرفته شده می باشد یا نه؟

 

شرکت‌های تولید کننده تلفن‌های هوشمند با بالاتر بردن عدد مگاپیکسل سعی در جذب مشتری بیشتر دارند، اما به راستی یک دوربین 20 مگاپیکسلی کیفیت به مراتب بهتری نسبت به یک دوربین 9 مگاپیکسلی دارد؟ در واقع مگاپیکسل به معنای تعداد پیکسل‌های یک عکس است، به نحوی که یک عکس یک مگاپیکسلی می‌تواند یک میلیون پیکسل را در خود جای دهد.

این که تعداد پیکسل بیشتر به معنای کیفیت بالاتر است صحیح است؟

 

در واقع شرکت‌ها با همسایه کردن پیکسل‌ها سی در بالا بردن تعداد آنها را دارند، به طوریکه یک پیکسل با اطرافیان خود از نظر مشخصات هیچ تفاوتی ندارد.

 

تصور اشتباه کاربران باعث شده است تا تولید کنندگان نیز به روند بالا بردن پیکسل در یک عکس ادامه دهند، بدون آنکه معیارهای دیگر موثر در بالا بودن کیفیت عکس را در نظر بگیرند.

 

سنسور نور و اندازه لنز یکی از موثرترین المان‌های تاثیر گذار در یک عکس است، اما تمایل کاربران به داشتن گونه‌های سبک تر و ظریف‌تر باعث شده تا تولید کنندگان از تغییر در این قسمت‌ها خودداری کنند، زیرا افزایش سایز لنز و حساسیت سنسور به غیر از هزینه، ضعف در طراحی را به همراه دارد.

اپل تنها شرکتی است که با هر تولید جدید انقلاب بزرگی در بخش تصویربرداری گوشی‌های خود انجام می‌دهد.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.