امروز:7 اردیبهشت 1403

دوربین Canon خود را حرفه ای کنید!

برنامه نویسان با تغییر در سه قسمت سرعت شاتر،ایزو و اندازه‌ی دیافراگم دوربین Canon این دوربین را به یک دوربین حرفه ای تبدیل کرده اند. حال باید بدانیم که دیافراگم و ایزو و سرعت شاتر چیست و چه تغییراتی در آنها می تواند باعث شود که ما صاحب دوربین حرفه ای شویم؟!!

4

دیافراگم: روی لنز هر دوربین تیغه ای قرار گرفته که با باز و بسته شدن میزان نور تصویر را تنظیم می کند که به آن دیافراگم می گویند.

سرعت شاتر: به میزان سرعت باز و بسته شدن دیافراگم در یک ثانیه سرعت شاتر گفته می شود.

ایزو: در دوربین سنسوری حساس به نور وجود دارد که هرچه حساسیت آن بیشتر شود روشنایی تصویر هم بیشتر می شود. اما باید توجه داشت که اگر این حساسیت از میزان استاندارد خود بالاتر رود باعث ایجاد نویز در تصویر خواهد شد.

 

 

5

زمانی که ما با دوربین فیلمبرداری می کنیم در واقع دوربین از تصویر مورد نظر ما با سرعت 30 تا 40 فریم در ثانیه عکسبرداری می کند که این تصاویر توسط الگوریتم هایی خاص توسط پردازنده دوربین پردازش شده و به فیلم تبدیل می شوند. به این عکس های اولیه که هنوز تبدیل به فیلم نشده اند در اصطلاح فیلم خام گفته می شود. هنگامی که دوربین فیلم را به صورت خام دریافت می کند توسط یک نرم افزار تراز نور سفیدی را تغییر میدهد تا به رنگ مطلوب خود دست پیدا کند. البته این کار در دوربین های عادی امکان پذیر نیست و مختص دوربین های حرفه ای است.

3

در علم فیزیک هر رنگی دمای مخصوص به خود را دارد که این دما با درجه کلوین سنجیده می شود که کاربر می تواند با تغییر این درجه رنگ با توجه به محیطی که از آن عکسبرداری یا فیلمبرداری می کند می تواند نور را تنظیم کند. که در دوربین این کار به عهده پردازشگر است که در صورتی که دوربین پردازشگری قوی نداشته باشد این عمل باعث داغ شدن پردازشگر و هنگ کردن دوربین می شود. اما دوربین های Canon به دلیل داشتن پردازشگر و سنسور قوی که دارند می توانند با استفاده از نرم افزاری که گروه Magic Lantern ساخته تصاویر ویدئویی را به صورت HDR یعنی با سطح دینامیکی بالا ضبط کرده و با استفاده از این نرم افزار به سطح روشنایی دلخواه در تصویر برسند.

جالب است که بدانید کیفیت دوربین های Canon به قدری بالاست که این نرم افزار قابلیت اجرا روی دوربین Canon 50 D که تقریبا حدود 50 سال پیش به بازار آمد، را هم دارد.

در دوربین های دیجیتال به کیفیت تصویری که توسط سنسور خوانده می شود بیت ریت گفته می شود. مثلا زمانی که از چهره انسان فیلمبرداری می شود هرچه بیت ریت دوربین بیشتر باشد تصویر با کیفیت بالاتر و جزئیات بیشتر مثل دیده شدن منافذ پوست شخص، خواهید داشت. این نرم افزار می تواند بیت ریت دوربین را نیز تا حد قابل قبولی افزایش دهد. مثلا در همین دوربین Canon با قدمت 50 ساله مدل 50D، این نرم افزار قادر است که سرعت شاتر را به 24 فریم در ثانیه و تصاویری با ابعاد ۱۵۹۲×۱۰۶۲ و بیت ریت 50 مگابایت برساند!!

8 9

تنها مشکلی که این نرم افزار دارد این است که نمی تواند لنزهای قدیمی دوربین کانن را بشناسد. پس آریامونز به فیلمسازان جوان پیشنهاد می کند که فعلا همچنان با امکانات موجود بسازند تا شاید در آینده ای نه چندان دور این مشکل نیز برطرف شود. درضمن اگر خواستید این نرم افزار را روی دوربین خود تست کنید کافیست که سری به سایت زیر بزنید.

http://magiclantern.wikia.com