امروز:1 اردیبهشت 1403

میوه های رسیده را بشناسیم

میوه های رسیده را بشناسیم 9

شاید شما یک گیک کامپیوتری باشید و حسابی از دنیای اینترنت و کامپیوتر سر در بیاورید، اما هنگام ورود به دنیای واقعی چگونه رفتار می کنید؟ آیا همان طور که هنگام خرید تلفن هوشمند و تبلت، می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید، یا بهترین سایت های هر موضوع را می شناسید؛ وقت انجام خرید خانه هم خبره و کارکشته به نظر می رسید؟ یا اینکه همیشه کالاهای بی کیفیت و میوه های مانده نصیب تان می شوند؟این روزها که میوه خیلی گران شده ، خرید یک هندوانه یا طالبی بی مزه و نارس حسابی ناراحت کننده است . برای تشخیص میوه سالم از ناسالم و رسیده از نارس چه کار می کنید؟

میوه

شاید در این موقع از سال  در گرمای تابستان و حین عرق‌ریزی و عطش به خوردنی‌ای دلچسب فکر کرده باشید، احتمالا مواقعی را به یاد خواهید آورد که هوس خوردن هندوانه، طالبی، یا خربزه‌ای شیرین و خنک گوشه‌ای از ذهنتان پرکشیده است.  به هر حال انتخاب و خرید میوه های سالم یکی از مهمترین بخش هایی خرید منزل برای هر خانم و یا آقا محسوب می شود. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با وجود داشتن حق انتخاب در میوه فروشی، محصول رسیده و با کیفیتی را انتخاب نکرده و به معنی واقعی پول خود را هدر داده اید. تشخیص اینکه یک میوه رسیده و حتما دارای بو و مزه واقعی خودش است، کار مهمی تلقی می شود. مخصوصا انتخاب میوه هایی نظیر هندوانه و خربزه رسیده احتیاج به کسب مهارت و تخصص دارد که در این مطلب می توانید با یادگیری چند نکته، میوه هایی سالم انتخاب و خریداری کنید.

طالبی های رسیده

میوه

طالبی های رسیده باید دارای وزن سنگین تری نسبت به ظاهرشان باشند.

پوست آنها بایستی زبر و بسیار معطر باشد. در واقع کاملا بوی طالبی بدهد.

بدنه آن بایستی به گونه ای انعطاف پذیر باشد که اگر با شصت خود اندکی آن را فشار دادید گود نشود و جای انگشت بر روی آن باقی نماند.

سر طالبی، آنجا که شبیه دکمه به نظر می‌رسد، اندکی نرم‌تر است (مواظب باشید همه قسمت‌ها نرم نباشد چون در این صورت احتمالا از رسیدگی هم گذشته و در حال ترشیدن است).

رنگی زرد و فقط اندکی متمایل به سبز دارد؛ یا زردی آن کمرنگ و کرم‌مانند است. رنگ پوست طالبی خوب، زرد مایل به سبز یا زرد کمرنگ می‌باشد

خطوط آن سبز کمرنگ است (خطوط سبز با تیرگی بیشتر، معمولا نشانه ماندگی محصول در مغازه است).

هر چه قدر که عطر بیشتری داشته باشد، طالبی رسیده تر است. پس از حس بویایی و لامسه خود در انتخاب یک طالبی رسیده حداکثر کمک را بگیرید.

اگر طالبی را تکان دهید صدای تخمه‌های درون آن را می‌شنوید.

لیمو شیرین های رسیده

میوه

لیموهای شیرین و رسیده اغلب اوقات نرم تر از لیموهای ترش و نرسیده هستند.

ضخامت پوست آنها کمتر است و هرچه قدر آبدار تر و رسیده تر باشند، پوستی نازک تر و شفاف تر دارند.

اگر با انگشت خود آن را فشار دادید و گودی انگشت بر روی آن ماند، نمی توانید به مرغوبیت چند روز آینده آن حتی در یخچال اطمینان داشته باشید. چرا که ممکن است در یخچال همان یک ذره آب باقیمانده آن نیز تبخیر و پوست آن خشک و چروکیده شود. پوست لیموهای شیرین و سالم معطر و بسیار شاداب است.

لیمویی را برای خرید انتخاب کنید که نسبت به حجمش سنگین‌تر و رنگ آن زرد و شفاف باشد و بوی مطبوعی از آن به مشام برسد.

آناناس های رسیده

پوست یک آناناس رسیده زمخت و دارای برش هایی سالم است.

مهمترین فاکتور در انتخاب یک آناناس رسیده بوی آن است. آناناس نرسیده هیچ بوی خاصی ندارد و بیشتر شبیه به یک ماکت است تا میوه.

زیاد رس ها نیز دارای بویی با مزه ترش و رسیده ها نیز دارای بویی با مزه شیرین هستند.

 با یک آزمایش ساده می توانید آناناس رسیده را انتخاب کنید. تلاش کنید تا برگی را از مرکز برگ ها جدا کنید. اگر برگ به آسانی جدا شد رسیده است و اگر با سختی جدا شد هنوز کال است.

توت فرنگی های رسیده

میوه

میوه توت فرنگی دارای اسانسی بسیار قوی است و بوی آن اغلب فضای میوه فروشی را فرا می گیرد.

توت های رسیده دارای ظاهری سالم و رنگ قرمز روشن هستند. پر آب اند، اما جداره سالم میوه مانع از تراوش آب آن به خارج می شود.

توت های نارس سفید رنگ و توت های زیاد رس قرمز تیره هستند و اغلب اوقات مقداری از آب میوه به خارج تراوش کرده و دور آنها جمع شده است.

انبه های رسیده

میوه

انبه ها با توجه به تنوع در نژاد می توانند پس از اتمام فرایند رسیدنشان دارای طیف رنگ های مختلف بین زرد و سبز باشند.اما همه انبه های سالم و رسیده دارای بویی با مزه شیرین هستند که شدت بو در محل اتصال میوه به درخت شدید تر است.

انبه های رسیده نرم هستند و بایستی تا حد امکان سنگین باشند.

اگر انبه های کال در اختیار دارید چند روزی آنها را در محیط گرم نگه دارید و سپس مصرف کنید. انبه های سالم را هیچ گاه فریز نکنید و در هوای متعادلی مانند یخچال نگهداری کنید.

هندوانه رسیده

میوه

انتخاب و خرید هندوانه به شرط چاقو آخرین راهکار تشخیص رسیده و یا نارس بودن است. اما قبل از آن می توانید با کف دست یا پشت ناخن انگشتتان، به آن ضربات کوتاه و متوالی بزنید. در صورتی که صدای بم، آهسته و طبل‌مانندی مثل تاپ‌تاپ داد، رسیده است و در صورتی که صدایی زیر و بلند مثل تق‌تق داشت، زمان چیدن یا خوردن آن نرسیده است.

اگر بین دو دست، نزدیک گوشتان بگیرید و اندکی فشار دهید، صدای قرچ‌مانندی حاکی از ترک برداشتن محتویاتش خواهد داشت (به این روش هم خیلی اطمینان نکنید چون ممکن است نشانه پوکی آن باشد!).

به محل ریشه آن نگاه کنید اگر زرد رنگ باشد رسیده و اگر سفید رنگ باشد هنوز نارس است. به قسمتی که هندوانه از بوته جدا شده نگاه کنید؛ اگر هنوز مقداری از ساقه به آن چسبیده، احتمال شیرین بودنش اندک است، چون هنوز نارس و کال به بازار آمده، اما اگر ساقه کاملا از هندوانه جدا شده و تورفتگی ایجاد کرده، به‌دلیل رسیدگی، آسان‌تر چیده و جدا شده، بنابراین شیرین‌تر است. هر قدر ترک‌های ریز در این قسمت بیشتر باشد، هندوانه شیرین‌تری انتخاب کرده‌اید.

پوست هندوانه رسیده بسیار صاف و صیقلی است و وزنش نسبت به اندازه‌ آن کمتر است .

هندوانه را در مجاورت میوه هایی مانند موز و انبه که از خود گاز اتیلن متصاعد می کنند قرار ندهید. نه تنها هندوانه نارس شما نمی رسد بلکه کیفیت خود را نیز از دست می دهد. به یاد داشته باشید که هندوانه تنها در معرض تابش آفتاب و تغذیه از گیاه خود می رسد و با جدا شدن از گیاه دیگر از آن توقعی نداشته باشید!

خربزه های رسیده

میوه

برعکس طالبی، هیچ قسمت آن نرم نیست (هرقدر نرم‌تر باشد نشانه اسیدی شدن بیشتر یا قرار داشتن در آستانه ترشیدگی است).

همانند هندوانه، ساقه یا ریشه آن، هنگام برداشت براحتی از خربزه جدا شده و برآمدگی اندکی دارد یا حتی فرورفتگی ایجاد کرده است.

همانند طالبی، پوستی زبر و زرد دارد.

راه‌های طولی آن به رنگ سبز کمرنگ است.

وزن خربزه رسیده نسبت به حجمش بیشتر است

سراغ خربزه‌های نوبر نروید! چون معمولا بی‌مزه‌اند. خربزه شیرین حدود یک ماه بعد از نوبرانه به بازار می‌آید.

گریپ‌‌فروت های رسیده

به انتهای گریپ‌فروت یعنی قسمتی که به ساقه مربوط می‌شود توجه کنید. این قسمت برآمده است و ناصاف و پرچین به نظر می‌آید و هر چه پوست آن ضخیم‌تر باشد پر آب‌تر است.

گلابی های رسیده

گلابی را بین انگشتان خود فشار دهید. گلابی رسیده نرم‌تر از بقیه گلابی‌هاست. گلابی نه باید خیلی سفت باشد نه خیلی نرم. چون اگر نرم باشد از درون خراب شده است.

کلم‌پیچهای رسیده

کلم‌ پیچ خوب سفت، سنگین و سفیدرنگ است و برگ آن تلخی و تندی ندارد.

کاهو های رسیده

هنگام خرید کاهو دقت کنید که دل آن پیچیده باشد و ساقه آن بالا نیامده باشد. در غیر این صورت بخش عمده وزن کاهو از همان ساقه خواهد بود.

اسفناج های رسیده

برگ اسفناج و جعفری نباید ساقه بلند و خشن باشد. اسفناج خوب برگ‌های پهن و سبز و ساقه کوتاه است.

سیب‌زمینی های رسیده

اگر سیب‌زمینی دارای جوانه‌های زیاد و پوست سبزرنگ است از خرید آن خودداری کنید. سیب‌زمینی سالم باید پوستش زبر و سفت و محکم باشد و رنگ آن زرد طلایی است.

بادمجانهای رسیده

بادمجان خوب دارای پوست تیره و شفاف است و مغزی سفید و کم‌دانه دارد.

فلفل دلمه‌ایهای رسیده

بدنه فلفل دلمه‌ای تازه صاف و سفت و آبدار است. اگر فلفلی نرم باشد نشانه ماندگی و پژمردگی آن است.

بامیههای رسیده

بامیه جوان ریز و به رنگ روشن و بامیه‌های پیر و درشت چوبی و خشن هستند. در هنگام خرید دقت کنید که فقط بامیه‌های جوان را جداکنید.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.