امروز:31 فروردین 1403

پروژه جاسوسی XKeyscore امریکا نزدیک تر از آنچه فکر می کنید؛ایمیل ها، جستجو ها و حتی برنامه های گوگل پلی

ما در گذشته در آریامونز مطلبی را منتشر کردیم که حاکی از آن بود که لابی گری گوگل از سایر کمپانی های بیشتر بوده و با اختلاف بسیار زیاد در صدر لیست لابی گران و با فاصله زیاد از اپل ایستاده است. اما در جدیدترین بررسی های مدارک منتشر شده توسط اسنودن به نظر می رسد که هدف این لابی گریی ها دیده می شود. با آریامونز همراه باشید.

دو سال قبل اسنودن مدارکی از آمریکا را منتشر کرد و بعد از آن به روسیه پناه برد. اسنودن طی مدارکی که منتشر کرده بود از ابزاری به نام XKeyscore نام برده بود. این ابزار به عنوان دست جاسوسی ایالات متحده در سراسر جهان شناسانده شد. اما در جدیدترین تحلیل های مدارک اسنودن به نظر می رسد که این ابزار بسیار نزدیک تر از آن چیزی است که شما تصور آن را می کنید.

در جدیدترین اطلاعات به دست آمده به نظر می رسد که XKeyscore به تمامی مدارک و تمام محتوای اینترنتی دسترسی داشته و به راحتی می تواند ایمیل های هر شخصی و حتی چت های خصوصی آن را برای سازمان امنیت ملی آمریکا بیابد. این ابزار قابلیت ذخیره سازی از 3 تا 5 روز را دارد و در مواردی تا 45 روز نیز اطلاعات را در خود نگه می دارد.

این برنامه حتی از چت ها و ایمیل ها نیز بیشتر پیش می رود و حتی نتایج جستجو و حتی اتصال کاربر به گوگل پلی و اپ استور سامسونگ را نیز مورد بررسی قرار می دهد. همچنین این برنامه قابلیت دسترسی به ویدئو های اسکایپ را نیز دارد.

آمریکا این برنامه را برای حفاظت از جان سرنشینان خود و حفاظت از خود معرفی کرده است و از آن دفاع کرده است. بر طبق اطلاعات جایگاه بن لادن نیز با همین پروژه ی XKeyscore مشخص شده است.

نظر شما در مورد حفظ حریم شخصی گوگل و سایر شرکت ها چیست؟