امروز:10 فروردین 1403

تاثیر پرینتر سه بعدی بر صنایع مختلف

تغییرات و پیشرفت وسایل و ابزارهای جدید ایجاد کننده تغییرات شگرفی در بسیاری از حوزه ها می باشد، این یعنی ما شاهد این هستیم که در آینده بسیاری از روش ها و الگوهای قدیمی حذف خواهند شد و وسایل و ابزارهای جدید جایگزین آن ها خواهند شد، یکی از این وسایل که آینده را تغییر خواهد داد پرینتر سه بعدی خواهد بود.

پرینتر های سه بعدی تحول بسیار عظیمی در صنعت پرینترها بودند که در بخش های مختلف قابل استفاده بودند که باعث سهولت در ساخت مدل های اولیه شد. جدا از تمام این موارد این دستگاه پیشرفته در موارد صنعتی کاربرد های بسیار زیادی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.در ادامه با اخبار فناوری همراه باشید تا به بررسی و کاربرد پرینترهای سه بعدی در صنایع مختلف بپردازییم.

کاربرد پرینترهای سه بعدی در بخش جواهرات

در مورد پرینترهای سه بعدی می توان گفت که  فرایند برنامه ریزی و ساخت جواهر همیشه نیازمند سطح بالایی از مهارت  و آگاهی  مربوط به رشته های خاص در برگیرنده  تولید، قالبسازی، ریخته گری، زرین کوبی، برش سنگ، حکاکی و پرداخت می باشد.

هر یک از این رشته ها در طی سالهای زیاد پیشرفت کرده  و هر کدام وقتی که در تولید جواهرات استفاده می شود محتاج مهارت تخصصی می باشند. تنها یک نمونه عبارتست از ریخته گری بادقت است که اصول آن امکان دارد به بیشتر از 4000 سال قبل بازگردد. برای قسمت جواهرات، اثبات شده است که پرینتر 3 بعدی به طرز خاصی مختدر از هم جدا است. توجه و بکار گیری زیادی براساس این امر موجود است که چاپ 3 بعدی چگونه این توانایی را دارد که به رشد بیشتر این صنعت کمک نماید.

از آزاد بودن طراحی جدید که توسط 3D CAD و پرینتر 3 بعدی، از طریق بهبود روندهای متداول برای ساخت طلا و جواهر کلا در سمت  تولید چاپی 3 بعدی فعال شده است تعداد زیادی از مراحل متداول کنار گذاشته شده و چاپ 3 بعدی تاثیر بسیار جالبی در این قسمت داشته و هنوز هم دارد.

پرینترهای سه بعدی

 

کنترل تولید

 

مطلبی که می توان در مورد پرینتر های سه بعدی گفت این است که چاپگرهای سه بعدی در حال حاضر یکی از وسایل پر اهیمت کارشناسان  هوا و فضا است و به آنان در مدل سازی سازی پرسرعت، شکل دهی و حتی در ساعت قطعات مورد نظر کمک بسیار زیادی می کند. بخش تخصصی هوا و فضا یکی از دلیل های رشد بازار مدل سازی پر سرعت و یا پرینتر سه بعدی است. قطعه های  موتور و توربین و نیز قطعه های داخلی کابین هواپیما مدل هایی از کاربرد روش مدل سازی پرسرعت و یا پرینتر سه بعدی در این صنعت می باشد.

امکان ساخت قطعه های بسیار گسترده و حساس و نیز امکان آزمایش ایرودینامیک قطعه های طراحی شده قبل از تولید آنان و پر اهمیت از همه هزینه تولید بسیار کم طریقه ی نمونه سازی سریع در کنار کم شدن زمان تولید از پر اهمیت دلیل های پر کاربرد بودن چاپگرهای سه بعدی در این بخش صنعتی می باشد. همان گونه که می دانید کم شدن وزن و مواد بکار گرفته شده در قطعه های صنعت هوا و فضا سبب می شود تا آلودگی هوا و منتشر شدن گازهای Co2 نیز کم شود.

پرینترهای سه بعدی

امکان ساخت قطعات بسیار تخصصی و کوچک و نیز قطعات مخصوص سبب شده است که چاپگر سه بعدی به عنوان یک عضو اجتناب ناپذیر از صنعت هوا و فضا محسوب شود. و به همین دلیل بیشتر صنایع در ارتباط با این صنعت به سراغ بهره گیری از این تکنولوژی می روند. در ادامه به بررسی چند پارامتر موثر پرداخته خواهد شد.

 

کاهش هزینه تولید

با توجه به این مطلب که ساخت مدل طراحی شده با بهره گیری از پرینتر سه بعدی و یا روش مدل سازی محتاج ساخت قالب و دیگر روندهای ساخت قطعه نمی باشد و هزینه تولید تنها هزینه مواد قطعه طراحی شده می باشد برای همین خاطر هزینه تولید قطعه با هر گونه پیچیدگی بسیار کمتری از هزینه تولید با راهکارهای قدیمی می باشد. همچنین چون امکان ساخت قطعه های پیچیده با کمترین روند ساخت وجود دارد برای همین خاطر تولید با این روند بسیار با صرفه تر و کم هزینه تر می باشد.

پرینترهای سه بعدی

طراحی قطعات سبک

بهه گیری از روش مدل سازی پرسرعت و یا چاپگر سه بعدی جهت ساخت  قطعات پیچیده و در عین حال استوار سبب می شود سنگینی قطعات ساخته شده با این راهکار در حدود 40 الی 60 درصد کم شود و منطبق با آن هزینه سوخت کمتر شود.

نبود نیاز به ابزارهای خاص

با توجه به این که بهره گیری از چاپگر سه بعدی و یا روند نمونه سازی با سزعت زیادی سبب می شد تا دیگر احتیاجی به استفاده از وسایل تخصصی و مهم نباشد و امکان طراحی قطعه ها با انعطاف بالاتر فراهم گردد. ونیز پیشرفت محصولات ساخته شده در کمترین زمان ممکن محیا می گردد. به همین خاطر می توان گفت که استفاده از پرینتر سه بعدی در صنایع هوا و فضا بسیار پر اهمیت می باشد.

منبع:

http://ittl.ir

 

 

اشتراک گذاری