امروز:4 اردیبهشت 1403

اموزش جامع جلوگیری از ویروسی شدن فلش مموری

اموزش جامع جلوگیری از ویروسی شدن فلش مموری 5

حتما تا حالا شما با مشکل ویروسی شدن فلش مموری خود رو به روشدید و یکی از مشکلات شناخت ویروسی شدن و بعد پاککردن و بعد جلوگیری از ویروسی شدن است.

00271_sandisk-backup-usb-flash-drive

در این جا ما با گرداوری مطالب از نویسنده های مختلف  سعی کردیم در وقت شما صرفه جویی کنیم و مرجع کاملی در دسترس شما باشد.

بیشتر ویروس ها یا بهتر بگم همه ی ویروس ها یک کار را همیشه انجام می دهند و آن هم ساختن یک فایل Autorun است. فایل Autorun یک فایل متنی با پسوند inf است که همانطور که از نامش پیداست برای اجرای خودکار یک فایل استفاده می شود برای مثال شما می توانید یک فایل Autorun را در CD خود بسازید تا هر وقت که آن CD را درون یک رایانه قرار دادید فایل مورد نظر شما را خودکار اجرا کند. ویروس ها هم همین گونه عمل می کند ابتدا خود را در یک درایو مانند فلش ذخیره می کنند و بعد یک فایل Autorun را می سازند تا بعد از فعال شدن آن درایو اجرا شوند. این فایل Autorun معمولا Hidden یا پنهان می باشد و بیشتر اوقات هم غیرقابل حذف! و دلیل آن هم این است که خود سیستم هم ویروسی شده و اجازه پاک کردن فایل Autorun به شما داده نمی شود

پس کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که فضای خالی فلش خود را به گونه ای پر کنیم که دیگر هیچ فایلی در آن نتواند ساخته شود! یعنی حتی اجازه ساخته شدن فایل Autorun ویروس همه داده نشود…

در واقع ویروس یک فایل متنی با نام Autorun.inf می سازد که در آن نوشته شده:

[AutoRun]

Open=Virus.exe

در مقابل =Open نام فایل اجرایی ویروس نوشته می شود و این باعث اجرا شدن خودکار فایل ویروسی می شود.

حال برای اینکه فضای خالی فلش را پر کنیم باید مراحل زیر را پیش برویم. اما توجه کنید با این روش هیچ فضایی در فلش شما باقی نخواهد ماند مگر اینکه خود شما بخواهید!

۱- فلش خود را وارد درگاه USB رایانه ی خود کنید

۲- Run را اجرا کنید. برای اینکار کلید های Win + R را بزنید کلید Win همان کلید ویندوز در کنار کلید Ctrl در پایین سمت چپ کیبورد شما قرار دارد.

۳- در Run تایپ کنید cmd

4- اکنون باید توسط فرمان Fsutil یک فایل با حجم دلخواه را در فلش بسازیم، که این حجم دلخواه در واقع باید فضای خالی فلش باشد پس ابتدا باید از فضای خالی فلش اطلاع داشته باشیم برای اینکار روی فلش خود کلیک راست کنید و گزینه ی Properties را انتخاب کنید سپس در مقابل Free space فضای خالی فلش را یادداشت کنید منظور آن عددی است که بعد از آن نوشته شده Bytes

5- حال در cmd بنویسید

fsutil file createnew F:\IamDummy 11111

به جای F درایو مخصوص به فلشتان را بنویسید و به جای عدد نوشته شده فضای خالی فلش خود را تایپ کنید سپس کلید Enter را بزنید. حال یک فایل با نام IamDummy با حجم تایپ شده در فلش شما ذخیره می شود البته این نام دلخواه می باشد.

حال اگر دوباره فضای خالی فلش خود را چک کنید خواهید دید که عدد صفر نمایش داده می شود. از این به بعد هیچ ویروسی نه می تواند خود را در فلش شما کپی کند نه می تواند فایل Autorun بسازد. اگر دوباره به فضای خالی فلش خود نیاز پیدا کردید کافی است فایل IamDummy را پاک کنید.

اما اگر به فضای خالی فلش خود احتیاج دارید این روش مفید نخواهد بود و البته راه مطمئن دیگری هم برای ویروسی نشدن فلش وجود ندارد. اما پیشنهاد می کند حتما به نکات زیر توجه کنید:

۱- همانطور که گفتم ساخت Autorun یکی از کارهایی است که خود ما هم انجام می دهیم. پس اگر فلش ما یک Autorun داشته باشد ویروس آن را حذف می کند و فایل Autorun خود را جایگزین می کند. پس اگر ما یک فایل Autorun بسازیم هر زمان که ببینیم آن فایل تغییر کرده متوجه خواهیم شد که فلش ویروسی شده بدین منظور برنامه ی notepad را اجرا کرده و در آن تایپ کنید:

[Autorun]

Icon=myflash.ico

Label=myflash

در مقابل =Icon نام یک آیکون با پسوند ico را که آن را در فلش خود کپی کرده اید بنویسید. اگر آیکون ندارید می توانید از سایت IconArchive.com یک آیکون را با پسوند ico دانلود کنید و در ریشه ی فلش خود کپی کنید. در مقابل =Label هم نامی را برای فلش خود انتخاب کنید و تایپ کنید. حال فایل متنی notepad را با نام autorun.inf در درایو خود سیو کنید.

Presentation11

حال آیکون و نام فلش شما تغییر می کند. بهتر است از این فایل یک کپی تهیه کنید تا دیگر نیاز به ساخت مجدد آن نباشد. از این به بعد هر زمان دیدید که نام و آیکون دوباره تغییر کرده و به حالت پیشفرض خود برگشته این به این معنی است که فلش شما ویروسی شده است.

بسیاری از ویروس هایی که به کامپیوترها منتقل می شود ناشی از ویروس ها و فایل های مخربی است که توسط انواع کارت حافظه و فلش دیسک ها منتقل می شود. با استفاده از ۲ روش زیر و به سادگی مانع از ورود ویروس به کارت حافظه یا فلش خود شوید.
روش اول:
در این روش می‌خواهیم مقدار فضای خالی موجود در فلش را با یک فایل ساختگی یا Dummy پر کنیم تا هیچ فایلی نتواند درون فلش ذخیره و ایجاد شود. البته این روش زمانی کارآمد است که شما می‌خواهید از اطلاعات داخل فلش مموری خود استفاده نمایید و نمی خواهید فایل جدید را درون فلشتان کپی نمایید و نیازی به فضای خالی آن ندارید.ابتدا باید مقدای فضای خالی درایو فلش را بدانیم بدین منظور  بر روی درایو فلش راست کلیک کنید و گزینه Properties را بزنید. در پنجره باز شده میزان دقیق فضای خالی را یاداشت کنید. عبارت جلوی free Spaceاکنون با زدن دکمه ویندوز + R یا Start Menu- Run فرمان Cmd را تایپ کنید. در این قسمت ما می‌خواهیم توسط فرمان Fsutil یک فایل با حجم دلخواه ایجاد کنیم بدین منظور فرمان زیر را وارد کنید و کلید Enter را فشار دهید.fsutil file createnew F:AriaMoons 1300594688
شما باید بجای عدد مذکور میزان فضای خالی در فلش مموری خود و به جای درایو F، درایوی را که معرف فلش مموری‌تان است وارد نمایید و منتظر شوید تا فایلی با نام Sanobar با حجم مورد نظر ساخته شود. می توانید به جای نام AriaMoons هر نام دیگری را انتخاب نمایید.
اکنون این فایل را به فلش مموریتان انتقال دهید.
حال اگر دوباره میزان فضای خالی در فلش خود را مشاهده کنید خواهید دید که عدد صفر نمایش داده می‌شود این بدین معنی است که حتی ۱ بیت هم فضای خالی در فلش شما موجود نیست.توجه: اگر در باز کردن درایو فلش مموری به مشکل برخوردید، روی درایو راست کلیک کرده گزینه Explore را انتخاب نمایید.روش دوم:
برنامه ThumbScrew را از لینک زیر دانلود کنید و در فلش ذخیره نمایید.
اگر فلش خود را به سیستمی متصل کرده‌اید که احتمال آلودگی آن بالاست و شما نگران ویروسی شدن فلش خود هستید. برنامه را اجرا کرده و با راست کلیک روی آیکون آن، فلش خود را فقط به حالت قابل خواندن (Read Only) تبدیل کنید.

با کمک وبلاگ