امروز:5 اردیبهشت 1403

بررسی جامع نکسوس 6

نکسوس، گجت‌هایی که گوگل تمام قد پشتشان ایستاده و از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. همانطور که می‌دانید برای تولید یک نکسوس جدی، هر بار گوگل یکی از شرکای خود را انتخاب می‌کند و تا کنون شرکت‌های بزرگی مانند LG ، htc ، samsung    asusو motorola در این راستا با گوگل همکاری کرده‌اند. همانطور که می‌دانید محصولات سری نکسوس به دلیل حمایت گوگل، همیشه اولین گجت‌هایی هستند که به آخرین نسخه اندورید آپدیت می‌شوند. ما در آریامونز می‌خواهیم به بررسی کامل گوشیی هوشمند nexus 6 بپردازیم، گوشی‌ای که از همکاری گوگل و موتورولا حاصل شده است، با ما باشید.

 

23 مهر 93، گوگل به انتظارها پایان داد و نکسوس 6 به صورت رسمی معرفی شد. البته ذوق و شوق علاقه‌مندان این گوشی با شنیدن قیمت آن کمی کاهش یافت اما به هر حال با گوشی‌ای کاملا سطح بالا طرف بودند که یک شاهکار در نوع خودش به حساب می‌آید.

 

صفحه نمایش

در گام نخست لازم است ابعاد این گوشی که یکی از مهمترین مشخصه‌های آن است را بررسی کنیم. اگر یک فبلت اندازه‌ای بین 5.3اینج تا 6.9اینچ داشته باشند، نکسوس 6 با صفحه نمایش 5.96 اینچی یک فبلت نسبتا بزرگ محسوب می‌شود بنابراین اگر از طرفدارن گوشی‌های بزرگ و فبلت‌ها می‌باشید باید به شما بگوییم که نکسوس 6 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌هایتان باشد اما اگر شما تنها با یک دست از تلفن همراهتان استفاده می‌کنید متاسفانه در همین گام اول باید به شما بگوییم از این گوشی دل بکنید.

گوگل این صفحه نمایش بزرگ AMOLED را با رزولوشن فوق‌العاده Quad HD یعنی 1440×2560 و تراکم پیکسل 493 پیکسل بر اینچ ارائه می‌دهد. ناگفته نماند حسگر این صفحه نمایش از خازنی بوده و همچنین قابلیت نمایش 16 میلیون را را داراست.

 

پردازنده

یکی از مهمترین ملاک‌های خرید تلفن همراه برای هر شخصی پردازنده آن و تعداد هسته‌های پردازشی آن است، به طوری که شما همین حالا می‌توانید در بین آشنایانتان افرادی را ببینید که سنگین‌ترین کار پردازشی‌ای که با تلفنشان انجام می‌دهند اجرای بازی است!! ولی هنگام خرید گوشی، دنبال گوشی‌ای با پردازنده‌ی قویتر با تعداد هسته‌های بیشتر هستند.

بدون شک گوگل با نکسوس 6 می‌تواند کاملا این افراد را قانع کند چرا که در زیر قاب‌های خود چیپ اسنپدراگون 805 شرکت کوالکام را پنهان کرده است که پردازنده آن یک پردازنده 4 هسته‌ای Krait 450 است که می‌تواند با سرعت 2.7 گیگاهرتز به پردازش اطلاعات بپردازد و باید گفت این سخت‌افزار هنوز هم یکی از سخت‌افزارهای رده بالای بازار است.

 

حافظه رم

به لفظ عامیانه رم این گوشی 3 است، اما اگر بخواهیم تخصصی‌تر بگوییم، نکسوس 6 از یک حافظه رم با ظرفیت 3072 مگابایت برخوردار است که این حافظه رم در کنار پردازنده قدرتمند این گوشی یک تیم خوب با سرعت بسیار بالا را تشکیل می‌دهند که در عمل شما می‌توانید کارهایتان را با سرعت بسیار بالا انجام دهید و از امکانات مالتی تسکینگ تلفن‌تان بدون هیچ نگرانی‌ای استفاده کنید.

 

دوربین

احتمالا هر کسی حاضر باشد هزینه سنگین این تلفن را بپردازد توقع دارد که بتواند از آن به عنوان یک دوربین با کیفیت بالا استفاده کند و باید بگوییم که در این مورد نکسوس 6 شما را پشیمان نخواهد کرد. دوربین 13 مگاپیکسلی آن به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز است و تصاویری باکیفیت را به شما تحویل می‌دهد. فیلم‌برداری با نکسوس 6 تجربه‌ای فوق‌العاده است و شما می‌توانید با آن تصاویری با کیفیت 4K ضبط کنید. دوربین جلوی این گوشی زیاد چنگی به دل نمی‌زند و تنها 2 مگاپیکسل کیفیت دارد و اگر شما از هواداران عکس‌های سلفی باشید، بهتر است مراقب باشید. اما لازم است بگوییم که سرعت شاتر این دوربین در محیط‌های پر نور بسیار خوب خواهد بود و مجهز بودن نکسوس 6 به فلاش دوگانه کمک بسیار زیادی به عکاسی در محیط‌های کم نور می‌کند. تنها مشکلی که شاید در مورد دوربین نکسوس 6 حس شود این است که داینامیک رنج آن زیاد بالا نیست و ممکن است موجب دلسردی شما شود.

 

باتری

گوشی‌های هوشمند پایه ثابت پریزهای برق شده‌اند و بصورت جنون آمیزی مصرف انرژی بالایی دارند، مشکلی که هر کمپانی‌ای قادر به برطرف کردن آن شود بدون شک برگ برنده‌ی بازار را از آن خود خواهد کرد. اما هنوز خبری نیست و نکسوس 6 هم از همان تکنولوژی قدیمی و البته رایج بازار استفاده می‌کند. باتری این تلفن یک باتری 3220 میلی‌آمپرساعتی است که می‌تواند در استفاده‌های روزمره، به مدت یک روز و نیم دوام بیاورد و اگر بخواهید با آن ویدئو تماشا کنید بیشتر از 10 ساعت شما را همراهی نخواهد کرد. نکسوس 6 از قابلیت Quick charge پشتیابانی می‌کند و 50 درصد باتری آن کمتر از نیم ساعت شارژ خواهد شد. البته در کنار این موارد، نسخه آبنبات چوبی اندروید دارای قابلیت ذخیره انرژی برخوردار است که به بالا بردن عمر باتری تلفنتان کمک خواهد کرد..

 

صدا

در مورد صدای و باندهای این گوشی چیز خاصی نمی‌توان گفت جز اینکه به معنای واقعی فوق‌العاده‌اند.

 

طراحی

این گوشی با ابعاد 159.3x83x10.1 میلی‌متر، نسخه‌ای بزرگ شده از موتوایکس موترولا است و اگر باز هم نگاهی به ابعاد آن کنید، متوجه خواهید شد که این گوشی واقعا بزرگ است.

از نظر کیفیت ساخت، این گوشی یکی از بهترین‌هاست و ترکیب لبه‌های فلزی آن با بدنه‌ای که از جنس پلاستیک فشرده است حس خوبی را به دستانتان منتقل خواهد کرد. طراحی و ارگونامیک این گوشی مهندسی شده اس و انحنای پشت آن باعث می‎شود بهتر در دست جای بگیرد و قرار گرفتن دکمه‎های پاور و تنظیم صدا در گوشه‌ی این تلفن به صورتی است که دسترسی به آن‎ها اصلا دشوار نیست.

 

جمع بندی

بدون شک نکسوس 6 یکی از بهترین گوشی‌های بازار است، اما برای کسانی که عادت داشتند به سری نکسوس، به عنوان گوشی‌های ارزان قیمت و البته قوی نگاه کنند، نکسوس 6 پایانی تلخ است.

اما اگر از افرادی هستید که به یک گوشی قوی با صفحه نمایشی بزرگ، علاقه دارید، نکسوس 6 می‌تواند شروعی فوق‌العاده باشد، چرا که در کنار سخت‌افزار قدرتمند، این گوشی از اندورید خام بهره می‌برد که بهبودهای بسیاری یافته و حالا یکی از بهترین رابط‌های کاربری است. از لحاظ باتری این گوشی مانند دیگر پرچمداران مطرح بازار عمل می‌کند، اما سخت افزاری بسیار قدرتمند را به همراه خود دارد. طراحی این گوشی فوق‌العاده نیست اما بسیار جذاب و زیباست، از لحاظ کیفیت صفحه نمایش حرفی برای گفتن نمی‌گذارد، کیفیت صدای آن در حد و اندازه پرچمداران اچ‌تی‌سی است و شاید بتوان دو مشکل برای آن مطرح کرد، عملکرد فوکوس آن که برای کار با آن باید بسیار دقت کرد و حافظه غیر قابل افزایش آن.

نظر شما چیست؟

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.