امروز:11 اردیبهشت 1403

گوگل سیستم پرداخت پلاسو را معرفی خواهد کرد

پس از سامسونگ‌پی، حالا نوبت گوگل رسیده که با سیستم پرداخت اختصاصی خود برای تلفن‌های هوشمند به نام Plaso وارد میدان رقابت با اپل شود. حالا که اپل‌پی در دوران اوج خود به سر می‌برد و سهم بالایی را از آن خود کرده است، گوگل تصمیم گرفته است برای خود در این بازار جایگاهی به دست آورد و در همین راستا سیستم پرداخت خود به نام Plaso را معرفی خواهد کرد.

سرویس پلاسو به اندرویدی‌ها امکان می‌دهد که هزینه‌های خریدهای خود را بدون نیاز به کارت‌های اعتباری پرداخت کنند. برای خرید با این سیستم تنها بیان حروف اول نام و نام‌خانوادگی مشتری کافی است و بعد از این متصدی صندوق به پلاسو نگاهی می‌اندازد و سفارش خرید را پیگیری می‌کند.

ساعت‌هوشمند اپل که به NFC مجهز است و از اپل‌پی هم پشتیبانی می‎کند به زودی روانه‌ی بازار خواهد شد و تخمین‌زده می‌شود که تعداد زیادی از کاربران برای پرداخت هزینه‌های خود از این گجت استفاده کنند. همین باعث شده که کمپانی‌های بزرگی مانند سامسونگ و گوگل دست به کار شوند و نگذارند اپل یکه تاز باشد. البته پیش از این گوگل سیستم پرداخت همراه موسوم به Google Wallet را طراحی کرده بود و اتفاقا این سیستم کارایی خوبی داشت و توانست موفق باشد و آن زمان هنوز خبری از اپل‌پی نبود.

 

هنوز در مورد این سیستم‌های پرداخت دغدعه‌های امنیتی زیادی وجود دارند اما خود نیز برخی از مشکلات امنیتی استفاده از کارت‌های بانکی و پول نقد را از بین می‌برد. هنوز مشخص نیست که آیا مشکلات امنیتی این سیستم‌ها از روش سنتی کمتر است یا بیشتر. گوگل والت مانند اپل‌پی از NFC استفاده می‌کرد و حالا نمی‌دانیم که آیا پلاسو در کنار گوگل والت آغاز می‌کند و یا قرار است جای او را بگیرد. پلاسو قرار است از بلوتوث و سیستم‌های تشخیص صوت برای شناسایی افراد استفاده کند.

استفاده از یک گوشی برای پرداخت هزینه، پول نقد و کارت‌های اعتباری را از بین می‌برد و از برخی مشکلات امنیتی می‌کاهد، هر چند همچنان در مورد این فناوری بی‌سیم دغدغه‌های امنیتی متفاوتی وجود دارد.گوگل والت با استفاده از فناوری NFC عمل می‌کرد و مشخص نیست که پلاسو به طور موازی با آن کار می‌کند یا جایگزینش می‌شود. پلاسو از بلوتوث و نرم‌افزارهای تشخیص صوت برای شناسایی افراد و کاربران استفاده می‌کند.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.