امروز:10 اردیبهشت 1403

سامسونگ زیر ذره بین جاسوسی کاربران; آیا سامسونگ در تلوزیون های هوشمند جاسوسی کاربرانش را می کند

شاید جالب باشد که بدانید سامسونگ توسط یکی از کاربرانش در سایت reddit متهم به جاسوسی شد. و از اینجا بحث آغاز شد و به همین گونه ادامه پیدا کرد و در سایت های خبری انتشار یافت و بحث های زیادی پیرامون آن انجام گرفت. سامسونگ هم درباره ی این اتهام جوابی را ارسال کرد. اما قضیه از چه قرار است؟ آیا تلوزیون های سامسونگ می توانند صدای شما را برای جاسوسی بردارند؟ با آریامونز همراه باشید تا ماجرای جاسوسی سامسونگ را برای شکا شرح دهیم.

در دنیای تکنولوژی امروزی جاسوسی بسیار راحت شده است. اما کار به جایی رسیده است که تلوزیون های هوشمند زیر اتهام فرستادن صدای کاربران برای جاسوسی هستند.اما موضوع جاسوسی سامسونگ چیست؟یکی از کاربران Reddit در این سایت از سیاست نامه و مقررات سامسونگ در مورد تلوزیون هوشمند سخن گفت و جمله ی زیر را از این سیاست نامه مبنی بر جاسوسی آشکار این شرکت از کاربران خود اعلام کرد:

…لطفا آگاه باشید که اگر حرف های شما حاوی اطلاعات شخصی و محرمانه ای باشند این احتمال وجود دارد که اطلاعات یاد شده در میان داده های دریافتی بوده و از طریق قابلیت تشخیص صدا برای شرکت های شخص ثالث ارسال شوند.

اما در قبل از این جمله به صورت خلاصه سامسونگ به موضوع فرامین صوتی اشاره می کند و می گوید برای بهبود فرامین صوتی را به شرکت ثالثی می دهد.

این جمله باعث این اتهام بزرگ شده است. به هر حال این جمله، جمله ی کوچکی نیست و بسیار جدی و مهم است.این موضوع انقدر مهم می باشد که در صورتی که از یک اسمارت تی وی سامسونگ استفاده می کنید ممکن است تمام صدای شما برای شرکت ثالثی که ممکن است یک شرکت جاسوسی باشد فرستاده شود و سامسونگ هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد. جالب است که سامسونگ در مقررات خود این موضوع را گنجانده است و با کاربران تا اندازه ای صادق بوده است. اما آیا این صداقت کفایت  می کند.

اما بیایید و یک طرفه قضاوت نکنیم. این تنها اتهامی است که با توجه به مقررات سامسونگ به این شرکت وارد شده است و هیچ دلیل منطقی بر وجود این جاسوسی در دست نیست.

در ادامه ی این بحث سایت تک کرانچ نیز گزارشی از توئیتر ارائه می کند و می گوید که فعالان بنیاد EFF که مربوط به حمایت حقوق کاربران وسایل الکتریکی است غوغایی به پا کرداند و این مقررات را با رمان جرج اورول به نام کابوس آباد مقایسه کرده اند.

سامسونگ با تمام این وصف ها و اعتراضات مجبور به پاسخگویی شده است و در Daily Beast اینگونه پاسخ داده است:

ما در تمامی تلویزیون های هوشمندمان مکانیزم های امنیتی استاندارد را در نظر می گیریم تا اطلاعات شخصی کاربران را حفظ نموده و از گردآوری غیر قانونی آنها خودداری نماییم. وی در عین حال افزود که کاربران می توانند این قابلیت را غیر فعال نموده یا اینکه ارتباط دستگاه به اینترنت را به صورت کامل قطع نمایند.

باید یک نکته ی دیگر را اضافه کرد که اگر همچین اقدامی صحت داشته باشد شرکت های دیگر نیز تا اندازه ای زیر ذره بین خواهند رفت. برای مثال الجی کمپانی کره ای دیگری است که در سال 2013 شرایطی مانند سامسونگ را در شرایط نامه خود جای داده بود.