امروز:13 اردیبهشت 1403

چیپ‌ست‌های ADM ZEN با 16 هسته‌ی پردازشی

به نظر می‌رسد چیپ‌های AMD می‌خواهند تحولی بزرگ در دنیای کامپیوتر ایجاد کنند. بر اساس اولین جزئیات منتشر شده از پردازنده‌های سری Zen کمپانی AMD این پردازنده‌ها قرار است انقلابی به پا کنند. البته اطلاعات منتشر شده در حد شایعه بوده و هنوز تایید نشده‌اند.

اسلاید منتشر شده از مشخصات احتمالی نسل جدید چیپ‌های AMD مشخص می‌کند که  پردازنده‌ی سری zen از ۱۶ هسته‌ی Zen استفاده خواهند کرد و هر هسته از دو رشته‌ی پردازشی پشتیبانی می‌کند بنابراین کلا ۳۲ رشته پردازشی در این پردازنده خواهیم داشت.

همچنین هر هسته‌ی پردازنده دارای ۵۱۲ کیلوبایت حافظه‌ی کش سطح ۲ (L2 Cache) است و ۳۲ مگابایت کش سطح ۳ برای استفاده‌ی تمامی هسته‌ها در نظر گرفته شده است.

این پردازنده از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی HBM با سرعت ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه و چهار کنترلر DDR4-3200 پشتیبانی می‌کند. همچنین رابط‌های PCIe 3.0 و SATA Express پشتیبانی خواهند شد.

 

SLI

 

حافظه‌های HBM که به تازگی وارد بازار شده‌اند، در سیستم‌های دسکتاپ‌ها و سرورها تحول بزرگی ایجاد خواهند کرد ولی وجود پردازنده‌هایی که از این حافظه‌ها پشتیبانی کنند می‌توانند به این تحول رنگ واقعیت ببخشند. و حالا احتمال می‌رود AMD یک چیپ ۱۶ هسته‌ای با پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع قدرتمند، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی HBM، تعداد ۶۴ مسیر PCI-Express، هسته‌ی پردازشی بازسازی‌شده، کنترل‌کننده‌ی حافظه‌ی چهارکاناله‌ی DDR4 تولید کند و توان مصرفی ۲۰۰ وات را تولید کند.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.