امروز:13 اردیبهشت 1403

اپل چرا نام iWatch را برای اپل واچ انتخاب نکرد

در زمانی که اپل قرار بود اپل واچ را معرفی کند بسیاری این نام را در ذهن خود نمی گنجاندند و اپل واچ چیز قابل تصوری نبود. انچیزی که بسیار نزدیک به واقعیت بود”آی واچ” بود. اما بعد از معرفی همگان دیدند که بر خلاف رسم اپل که به اول وسایل خود آی اضافه می کند از آی استفاده نکرد. چرا اپل iWatch را برای ساعت خود بر نگزید؟ با ما همراه باشید تا به این سوال شما به صورت کامل پاسخ دهیم.

اپل طبق رسم خود محصولات خود را با پیشوند آی معرفی می کند. اما در مورد اپل واچ اینگونه نشد. اما دلیل چه بوذ. به سرعت باید به یک چیز فکر کرد و آن ثبت این نام در گذشته است. بله در سال 2012 نام تجاری iWatch توسط کمپانی دیگری به نام OMG ثبت شده بوده است.

در اواخر ماه سپتامبر و پس از پرده بردای از “اپل واچ” نام انتخابی برای آن تقریباً اصحاب رسانه و حتی کاربران را شگفت زده کرد. حدس و گمان هایی صورت گرفت که چرا اپل از اسم یاد شده استفاده نموده ولی کسی عملاً دلیل واقعی آن را نمی دانست.

نکته در اینجاست که ظاهراً اهالی کوپرتینو مجاز به استفاده از نام iWatch نبوده اند و حق مالکیت تجاری این عنوان توسط OMG الکترونیکس در سپتامبر ۲۰۱۲ به ثبت رسمی رسیده بوده است.

طبق بررسی های انجام شده این شرکت برای پروژه ی جدید خود این نام را به ثبت رسانده است اما برای اینکه محصول خود را ساخته و به دست مصرف کننده برساند به 100 هزار دلار سرمایه نیاز داشته است که موفق به دریافت 1434 دلار شده است.

همچنین باید بدانید که نام تجاری iWatch در سال 2007 در حال ثبت به نام شرکت M.Z. Berger & Co بوده است که با تصاحب آن توسط سواچ این موضوع معلق شده است.

در سال 2008 نیز Probendi نام iwatch را در منطقه ی اروپا به نام خود ثبت کرده است و در سایت خود نیز عبارت پیگرد قانونی آی واچ را نوشته است.

اما با تمام این وجود یک نکته بسیار تعجب بر انگیز است و آن این است که چرا اپل مانند نام های آیفون و آیپد با شرکت های دیگر به مذاکره ننشست و برای دریافت این نام پولی پرداخت نکرد؟(اپل برای تصاحب نام آیفون با شرکت سیسکو مذاکره نموده است و برای دریافت نام آیپد با کمپانی تایوانی ای مذاکره نموده بود.)